Søk i denne bloggen

onsdag 26. februar 2014

Sunne havreboller

Inspirert av Trines Matblogg lagde jeg disse kjempegode og sunne havrebollene forrige helg. Det blir mye sukker og godteri på en helg, så til kommende fastelavnsfeiring tror jeg vi lager disse i stedet for de tradisjonelle småbollene. Trines oppskrift finnes her: http://trinesmatblogg.no/2014/02/19/havreboller-med-rosiner/

Jeg gjorde et par små endringer: brukte 50/50 med hvetemel og havremel, og kuttet sukkeret helt. Istedet for å fylle med syltetøy og krem kommer jeg heller til å smøre på kremost og legge friske jordbær eller bringebær på osten. Utrolig godt det også.

Til ca 30 boller:
450 g hvetemel
450 g havremel
5 dl melk
1 pk gjær
1 ts malt kardemomme
1/4 ts salt
1 egg
150 g smør
200 g rosiner

Legg rosinene i varmt vann og la trekke i ca 20 minutter. Bland alt det tørre i en stor bolle. Varm melken opp til ca 25-30 grader (etter anbefaling fra Trine: http://trinesmatblogg.no/baketips/). Elt deigen godt, gjerne i en kjøkkenmaskin, i 5-10 minutter. Skjær smøret i terninger og tilsett litt og litt i deigen mens man elter. La elte videre til deigen slipper kantene på bollen. Sil godt av rosinene og fordel dem i deigen til slutt. Sett til heving på et lunt sted og la heve til ca dobbel størrelse.

Ha den hevede deigen på en melet flate og fordel deigen i 4 like store deler. Trill ca 6-8 boller av hver av de fire emnene. Legg bollene på en stekeplate med bakepapir og la etterheve i 35-40 minutter. Jeg etterhever alltid over vasken som er halvfull av varmt vann, altså over damp.


Forvarm ovnen til 225 grader. Pisk et egg og pensle bollene forsiktig før de haes i ovnen. La steke i 10-12 minutter til de er fine og brune på toppen. Avkjøl på rist.


For noen år siden lagde jeg kjøttboller som alternative fastelavensboller. Oppskrift på det finnes her: http://frasjeltilmage.blogspot.no/2011/03/alternative-fastelavnsboller.html


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar