Søk i denne bloggen

fredag 5. juli 2013

Panna Cotta med yoghurt og sjokolade- og nøttecrunch

Å bytte ut noe av fløten i en panna cotta med yoghurt naturelle var noe jeg lærte da jeg var og spiste på Søtt + Salt i Bergen. Det gir en frisk og syrlig smak til panna cottaen, og man kan toppe med søte godsaker i stedet for syrlig saus. Som jeg skrev for noen uker siden er det helt utrolig at jeg ikke har laget panna cotta før, og kommer til å lage maaange flere varianter fremover. Veldig lettvint, og utrolig godt!!
Denne panna cottaen er 50 % fløte og 50 % yoghurt. Søtet med brunt sukker for å få litt karamellaktig smak. På toppen: noe cruchy med sjokolade, salte nøtter og havre!
Panna cotta:
3 dl fløte
3 dl yoghurt naturelle
1 dl brunt sukker
1 vaniljestang
3 plater gelatin

Gelatinplater skal legges i bløt i 5 minutter før de brukes.

Del vaniljestangen i to på langs og skrap utav frøene. Ha både frø og stang i fløten. Kok sakte opp sammen med sukker. Tilsett yoghurt og varm opp til like under kokepunktet. Ta bort fra varmen. Knip vannet ut av gelatinplatene og ha dem i panna cottaen. Rør godt til alt er oppløst. Fordel i 6 porsjonsformer eller glass. La avkjøle og sett i kjøleskap minst 3 timer.

Sjokolade- og nøttecrunch:
50 g smør
50 g mørk sjokolade, minst 70 %
1 ts sirup
1 håndfull havregryn – lettkokte
2 dl hakkede salte nøtter, som peanøtter eller cashewnøtter

Smelt smør og sirup. Smelt sjokoladen litt og litt i smøret. Ha i havregryn og hakkede nøtter og bland godt. Fordel alt utover litt bakepapir og la bli kaldt. Bør avkjøles i kjøleskap før servering.

Når panna cottaen er stiv bør den få romtemperatur før servering. Knekk sjokoladecrunch i mindre biter og ha på toppen!  

2 kommentarer:

  1. Jøye meg! Dette hørtes fantastisk ut! :-)

    SvarSlett
  2. Dette er noe jeg bare MÅ prøve meg på :-) Ser utrolig deilig ut :-)

    SvarSlett