Søk i denne bloggen

tirsdag 23. april 2013

Miss April: Laks på couscoussalat


I samarbeid med Matbloggsentralen utlyste Coop i høst en konkurranse om å få være månedens blogger i deres kalender for 2013. Jeg var så heldig å vinne desember, og har fått oppskriften min på trykk i kalenderen. Er derfor veldig opptatt av denne kalenderen, og har bestemt meg for å prøve alle rettene, og blogge om det. Årets prosjekt, med andre ord.

Jeg ønsker i utgangspunktet å lage rettene nøyaktig slik de er beskrevet i kalenderen, men Miss April blir litt annerledes. Det har vært en travel måned, og den dagen jeg fikk anledning til å lage retten hadde jeg ikke fått handlet alle ingrediensene. Nå går måneden mot slutten, og jeg ser ikke at jeg får til å lage på nytt og ta flere bilder. Det blir derfor med en liten vri med «man tager hva man haver». I stedet for asparges ble det rosenkål, laksen er ovnsbakt i stedet for grillet (langt fra grillsesong ennå..), og jeg mangler både tomater og granateple. En herlig hverdagsmiddag ble det så absolutt allikevel. Restene ble medbrakt på jobb, og smakte fortreffelig også kald dagen derpå.

coop.no

Den er laget av Ina med Bloggen [kjøkkentjeneste]

Til 4 personer:
4 biter laks à 170 gram
4 porsjoner couscous
1 liten boks pillede reker, avrent
3 vårløk
500 g rosenkål
sitron- eller limesaft
extra virgin olivenolje
salt og pepper

Laks dekkes til og bakes i ovn på 175 grader, varmluft, i 15-20 min.
Rens rosenkål og skjær dem i to. Damp dem på rist i ca 10 min til de er akkurat møre.
Kok couscous etter anvisning på pakken. Bruk en stekepanne eller vid gryte. Når couscousen er ferdig has i finhakket vårløk, og avrente reker. Smak til med salt, pepper og sitron- eller limesaft. Bland også i kokte rosenkål. Tilslutt helles noen spiseskjeer extra virgin olivenolje over retten og serveres sammen med ovnsbakt laks.


1 kommentar: