Søk i denne bloggen

mandag 25. mars 2013

Miss Mars: Entrecôte med fennikel- og reddiksalat

I samarbeid med Matbloggsentralen utlyste Coop i høst en konkurranse om å få være månedens blogger i deres kalender for 2013. Jeg var så heldig å vinne desember, og har fått oppskriften min på trykk i kalenderen. Er derfor veldig opptatt av denne kalenderen, og har bestemt meg for å prøve alle rettene, og blogge om det.

«Miss Mars» hadde jeg nok aldri prøvd hvis ikke jeg hadde bestemt meg for å lage alle månedene. For en positiv overraskelse!! Salaten smakte nydelig, og dill og sitron løftet virkelig smakene. Jeg er glad i entrecôte fra før av, og sammen med denne salaten ble det mørke, salte kjøttet en god kontrast. Her er link til originaloppskriften: http://coop.no/no/Tips-og-rad/Mat-og-oppskrifter/Oppskriftene/Entrecote-med-fennikel-og-reddiksalat/ Denne oppskriften kommer fra bloggen Matmisjonen.no.

coop.no
Til 4 personer:
Et stykke entrecote på ca 750 gram eller 4 porsjonsstykker på ca 180 g hver
3 fennikel
1 bunt reddiker
1 håndfull hakket fersk dill
2-3 ss extra virgin olivenolje
Saften av 1 sitron
Salt og pepper

Forvarm stekeovnen til 150 grader. Brun entrecôte i på sterk varme i nøytral olje på alle sider. Stikk i et steketermometer og sett i ovnen. La stå til kjernetemperatur er 50 grader. La hvile ca 15 minutter før kjøttet skjæres i tynne serveringsskiver. Strø på flaksalt og kvern over svart pepper.


Reddiker og fennikel skjæres i løvtynne skiver. Bruk helst en mandolin. Bland sammen olje, sitronsaft, dill, salt og pepper. Vend grønnsakene i dressingen. La gjerne stå og trekke en liten halvtime før servering.

Retten kan spises som den er. Ønsker man noe mer tilbehør anbefales ravioli med ost og spinat.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar