Søk i denne bloggen

onsdag 2. januar 2013

Risotto med gresskar

Godt nyttår, kjære lesere. Mitt nyttår startet med en ekstra, ikke planlagt feriedag. Det viser seg at skolen ikke starter igjen før i morgen, og jeg fikk en dag til hjemme med ungene. Vi har gått tur og fått ryddet mye. Herlig!


Håper jeg kan friste med en risotto på nyåret. Gresskar finnes i butikker med godt utvalg, og er en herlig vintergrønnsak. Prøv denne risottoen med rester av kalkunmiddagen eller med bayonneskinke til.

Til 6 personer:
1 kg renset gresskar
7 ss smør
2 ss olje
1 sjalottløk
450 g ris
1,25 dl hvitvin (bruk rester eller kan erstattes med 1 ss hvitvinseddik)
ca 7,5 dl varm kraft (eller vann med buljongterning)
100 g revet parmesanost

Skjær gresskaret i tynne skiver. Varm halvparten av smøret og 2 ss olje i en panne og tilsett gresskarskivene. La koke under lokk på svak varme i ca 15-20 min.


Finhakk løken. Tilsett løk og ris i gresskaret, og la frese med i 2 minutter. Rør hele tiden. Skru opp varmen og tilsett vinen. La koke til vinen er absorbert. Spe med litt og litt kraft. Rør. Spe med kraft til risen er akkurat kokt, dette tar ca 15-18 min. Smak til med salt og pepper. Ta bort fra varmen, og rør inn resten av smøret. Strø over revet parmesanost før servering.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar