Søk i denne bloggen

torsdag 10. januar 2013

Makrontårn til besvær


Veldig lenge har jeg hatt lyst å lage et makrontårn til en spesiell anledning. Jeg har sett for meg en høy kjegle, kanskje flere, som er dekket av makroner i flere farger. Har tenkt meg at det må være nydelig bordpynt som vi gjør kål på ved slutten av måltidet. De må naturligvis smake godt også.

Første forsøk var til nyttårsaften i fjor. Gikk ut sterkt og planla tre forskjellige farger med tre forskjellige fyll: grønne makroner med lime curd, brune makroner med kaffesmørkrem og rosa med sjokoladekrem. Fyllet ble nydelig, spesielt lime curd ble godt! Søtt og syrlig samtidig. Makronene ble katastrofe. De bare smuldret fra hverandre eller ble steinharde. Dette er hva jeg satt på bordet på nyttårsaften:



Et år senere var motivasjonen der igjen for å reise meg opp og prøve på nytt. Litt mindre ambisiøst for sikkerhets skyld. Tre farger, men bare ett fyll: sjokoladekrem. Jeg brukte også pistasjnøtter i stedet for mandler, da en av gjestene på nyttårsaften var allergisk.




Det gikk litt bedre, men langt fra perfekte makroner. Og da jeg skulle feste dem på kjeglen smuldret de opp. Dessuten var kjeglen dårlig hullet, så man ser altfor mye av den, jeg ville hatt den helt dekket med makroner.



På den positive siden ble makronene knallgode! Sprø utenpå, seig inni, og kombinasjonen av pistasj og sjokolade er upåklagelig. Og jeg fikk da et tårn, på et vis. Kanskje ikke noe breathtaking borddekorasjon, men det er en kjegle, og den har makroner på seg!

Resten av makronene, de som så minst ut som makroner og var i alle mulige forskjellige størrelser, tok jeg vare på til juletrefesten til banehagen uken etter. Uten fyll kan makroner oppbevares lenge i en kakeboks. Resterende ble først dyppet i melis og deretter i kakepynt, og fylt med helt vanlig, rosa smørkrem. Gikk unna som rosa makroner på en barnehagefest! O barnlige glede! Alt blir bedre med glitter!


Konklusjon: Makroner er klissete og vanskelig å få perfekte av utseende. All ære til de som får det til. Jeg kommer nok til å prøve igjen, i hvert fall på makroner med flere smaker og kombinasjoner. Kanskje på tårn også??? Ikke sikker. Bare kanskje.

Hvis dere er på jakt etter en oppskrift på makroner vil jeg anbefale Hannes kaker: Makroner






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar