Søk i denne bloggen

søndag 16. desember 2012

Pepperkakehusbaking i beste mening



I siste liten til Matbloggsentralens utfordring har jeg klart å sette sammen et pepperkakehus. Da vi holdt på i dag tidlig med å kjevle og lage veggene trodde jeg aldri at vi skulle få et hus. Stikkordet er dårlig planlegging. Det aller verste er at trollene fikk som kalendergave i dag at vi skulle lage pepperkakehus, og planen var at de skulle få lage hver sitt, og at det skulle bli tre små hus. Det var mange ting som gikk galt underveis.

For det første klarte jeg aldri å lage deigen tidlig nok. Alt annet ble prioritert i går, så det endre opp med at den ble snekret sammen kl 1 i natt etter en oppskrift jeg aldri hadde brukt før. Tabbe!! Deigen var kjempegod, men veldig vanskelig å kjevle. I tillegg fikk jeg det for meg i natt, trøtt og svimete, at jeg ikke skulle sette deigen i kjøleskapet, men i boden. Tabbe 2! Den var jo ikke blitt hard i dag tidlig. Jeg hadde jo selvfølgelig invitert familien på førjulsmiddag med svineribbe i ettermiddag, så alle kakene måtte være ferdig stekt i formiddag. Tabbe 3! Så da vi begynte rett etter frokost i dag var ikke deigen stiv en gang, i tillegg til veldig klissete. En aller siste feil var at vi ikke hadde tegnet opp husene på forhånd, så det ble gjort samtidig som tre utålmodige troll ikke fikk til å kjevle noen ting.

Deigen ble satt i fryseren, mamma og pappa tok over pepperkakehuset, og trollene fikk lage peppernøtter i stedet. Det gikk, de var fornøyde. Og spesielt med å pynte dem etterpå. Ikke mye tradisjonell jul: blå og lilla glasur og kakepynt! Spille ingen rolle, de koste seg og spiste mye.

Så kunne mamma og pappa i ro og fred pynte de delene som kunne brukes til hus, og sette sammen i kveld.

Jeg er fornøyd med resultatet, men ikke like fornøyd med at de som skulle lage hus ikke fikk lage hus. Med dårlig planlegging er selv den beste mening ikke god nok. Det hadde rett og slett ikke gått. Det var heldigvis ingen av dem som påpekte kalenderfadesen i dag, og de kommer til å elske huset, det vet jeg. Både av utseende, og av smak når vi knuser det. Litt usikker på om jeg tør ha pepperkakehusbaking i kalenderen til neste år, kanskje beste å se om vi klarer å presse inn planleggingen også i julestria.






Kjempefornøyd med taket :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar