Søk i denne bloggen

tirsdag 11. desember 2012

Julesandwich med bringebær



Lignende kaker så min datter på 6 år på et bilde og smeltet helt. Kan vi ikke lage sånne, spurte hun, og jeg klarte ikke si nei! "Lurer på om jeg klarer å få dem like fine", tenkte jeg. Jeg er ikke vanskelig å be når det gjelder kaker. Jeg begynte sammen med mine to små døtre, men de måtte dessverre gi opp (eller rettere sagt, jeg måtte gi dem opp). Vanskelig deig å håndtere. Man lager en sandkakedeig som man kjevler ut og stikker ønskede former. Blir fort klissete.

Er naturligvis strålende fornøyd med resultatet, de ble jo veldig fine. Og smakte fortreffelig. Spørs om de varer til jul. Tviler sterkt.

Jeg lagde først bringebærsyltetøy uten stener. Jeg kjørte tinte bringebær i en hurtigmikser sammen med litt sukker, og helte alt gjennom en sil. Kokte så opp syltetøyet og tilsatte deretter mer sukker og syltepulver. Avkjølte syltetøyet på glass. Jeg lagde det med vilje litt flytende for å bruke overskuddet som bringebærsaus til desserten i julen. Jeg tok av ca 2 dl av syltetøyet og tilsatte 2 plater gelatin rett før jeg skulle legge sammen to og to kaker.


Ca 40 kaker
Til 40 kaker trenger man 40 underdeler og 40 overdeler. Overdelene stikkes med samme utstikker som underdelene, og så stikker man et mindre hjerte (eller annen form) i midten av kaken. Man trenger:

3,5 dl hvetemel
3,5 dl malte mandler (mandelmel)
1,75 dl sukker
1/4 ts salt
340 g smør
2 ss kaldt vann
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller -sukker)
1/2 ts mandelekstrakt (eller -essens)


Kjør mel, sukker, salt og smør i en food processor med kniv til alt er godt blandet. Ha i ekstrakter og vann og form til en fast ball. Kjevle ut deigen og stikk med ønsket form overdeler og underdeler av sandwichene. Stek i forvarmet ovn på 165 grader i 12-15 min. Kakene skal så vidt bli gyldne i kantene. Avkjøl på platen i to minutter før kakene avkjøles helt på rist.


Ha en teskje bringebærsyltetøygelé på en underdel og smør litt utover. Dryss melis på overdelen og legg på. La geleen stivne før kakene has i boks.

Ønsker alle en god førjulstid.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar