Søk i denne bloggen

lørdag 29. desember 2012

Fikenmarmelade med gløgg og pære


Inspirert av Trines fikenmarmelade med portvin, har jeg laget denne marmeladen med gløgg og pære. Jeg brukte et hjemmelaget gløggkonsentrat som jeg fikk i julepresang. Gløggkonsentrat er veldig søtt og godt, og marmeladen trenger derfor ikke sukker. Det er allikevel lov å smake seg frem :-)


Fineste julepresang
Man trenger:
250 g tørket fiken
saften av 1 sitron
1,5 dl av bløtleggingsvannet
1,5 dl gløggkonsentrat
1 pære

Legg fiken i en skål og hell på med vann slik at det så vidt dekker. La stå og trekke i 4-8 timer. Skjær fiken i terninger, og ha i en kasserolle sammen med safen av en sitron, 1,5 dl av bløtleggingsvannet og gløgg. Kok opp, og la koke uten lokk til vannet har nesten kokt inn, ca 20-30 min. Smak gjerne underveis om det er rett forhold med gløgg og vann.

Skjær en pære i små terninger og tilsett i marmeladen. Kok videre til pæren er mør, ca 5 min. Hell marmeladen på varme, rene glass, og spis i løpet av 2-3 dager eller frys den. Kjempegod til ost, og denne skal serveres på nyttårsaften.

Her er Trines oppskrift, også verdt å prøve: http://trinesmatblogg.no/2011/12/23/fikenmarmelade-med-portvin/




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar