Søk i denne bloggen

fredag 12. oktober 2012

Kylling med saltbakte rødbeter og kantareller

Deilig høstmat med mye smak og utfyllende kontraster. Kyllingen er helt naturell, bare gnidd inn med salt og pepper og penslet med smør og egen stekesjy underveis. Jeg la noen persillekvister i bunnen bare for å gi litt ekstra smak. Jeg fant avlange rødbeter i butikken denne gangen. Gøye å se på og kjempegode! De ble bakt i ovn med grovt salt og olivenolje. Soppen er stekt med en sjalott samt litt rømme og persille. Veldig enkelt. Og veldig godt!


Kylling:
Skjær vekk overflødig fett fra åpningene til kyllingen. Gni den inn med salt og pepper. Legg etter ønske grønnsaker eller urter sammen med kyllingen i en ildfast form. Smelt ca 25 g smør og hell over kyllingen. Sett i forvarmet ovn på 180 grader. Ta ut hvert 10 min og pensle med stekesjy. Stekes i ca 60 min. Stikk inntil låret for å se om den er ferdig. La hvile ca 15 min før den skjæres opp og serveres.


Saltbakte rødbeter
Bruk små rødbeter. Skrubb dem godt. Legg salt i bunnen av en ildfast form. Legg rødbetene oppå, og strø litt salt på toppen også. Hell over litt olivenolje. Stekes i ovn sammen med kyllingen i ca 1 time.


Kantareller:
300 g kantareller
1 sjalottløk
1 lite beger (115 g) rømme
liten kopp hakket bladpersille
salt og pepper


Finhakk sjalottløken og stek på svak varme i litt nøytral olje til den er blank. Skru opp varmen og ha i sopp som er børstet fri for jord. Fres til den er myk, ca 5 min. Ha i rømme og kok i ca 2 min. Smak til med salt og pepper. Ta bort fra varmen og rør i hakket persille.

Ønsker alle en fantastisk høsthelg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar