Søk i denne bloggen

tirsdag 25. september 2012

Tiramisu-kake i tre etasjer.

En mini-treetasjers bryllupskake


Det verste jeg vet er når jeg på restaurant bestiller tiramisu til dessert, og får tørr sukkerbunn med bittelitt krem uten det spor smak av verken kaffe eller likør. En ekte tiramisu-dessert består av søte bordoirkjeks dynket i kaffe og Amaretto (mandellikør) og med mye deilig krem av mascapone og egg! Noe annet er en stor skuff. Med mindre man med vitende og vilje lager en tiramisu-kake. Det er helt greit det, men da må det stå i menyen at det er kake!

En tiramisu-kake er noe jeg lenge har hatt lyst å lage, jeg ville prøve å overføre de gode smakene fra desserten over i en kake. Anledningen bød seg til min venninnes bryllup. «Kan jeg få bake kake?» er det første jeg spør om når jeg får nyss om en stor begivenhet. I dette bryllupet fikk jeg bake selve bryllupskaken! Bryllupet var en stor begivenhet med få gjester. Åtte stykker til bords inkludert brudeparet, og fikk servert en fantastisk middag med 8 retter. Pluss bryllupskake til slutt. Derav en minikake, men tre etasjer må en jo ekte bryllupskake ha uansett hvor liten den er!

Jeg lagde en sukkerbunn med vanilje for å etterligne bordoirkjeksene. Jeg stekte en langpannekake, og skar ut to sirkler i tre forskjellige størrelser. Til sammen 6 sirkler. Jeg brukte størrelser slik at jeg utnyttet mest mulig av kaken. Jeg valgte også å lage en smørkrem med mascaponeost i. Smør og margarin er viktig for å holde fasongen på kaken, bare mascapone og egg ville blitt for bløtt. Men mascapone må til for den gode smaken.

Bunn:
6 egg
3 dl sukker
1,5 dl hvetemel
1,5 dl potetmel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker

Egg og sukker piskes til stiv eggedosis. Ha i mel, bakepulver og vaniljesukker og vend forsiktig i eggedosisen. Ha bakepapir i en langpanne og fordel røren utover. Stek på 190 grader i ca 20 min. Hvelv kaken på rist med en gang den kommer ut av ovnen og la den avkjøle slik i formen. Når den er avkjølt skjæres den i sirkler i ønskede størrelser.

Fyll:
1 liten kopp sterk kaffe
4 ss Amaretto eller annen mandellikør
250 g Mascapone
250 g smør
150 g margarin
ca 300 g melis
1 eggeplomme

For å lage kremen må smør og margarin ha romtemperatur, og det røres hvitt. Ha i maskapone og eggeplomme og rør litt litt. Ha så i litt og litt melis og rør til man får en lys og luftig krem.

Bland kaffe og likør, og dynk kakebunnene med det. Ha kremfyll mellom to like kakebunner, på toppen og rundt kantene. Jeg kledde så hver minikake i hvit marsipan, og pyntet med marsipanpynt som var ibandet kakao.

En kjempegod kake med smak av tiramisu, og for å understreke, så er dette en kake, og ikke en dessert ;-)

Pynt av marsipan iblandet kakao. Nederst: perlerad, i midten: bånd og sløyfe...

..og øverst: rose!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar