Søk i denne bloggen

mandag 3. september 2012

Fullkornsgrøt

Sommeren er over, ingen tvil om det. Skolen har begynt for flere uker siden, og hverdagen er brutalt over oss igjen. Lett for å falle inn i faste rutiner og gamle vaner, både på godt og vondt. En vane hos oss er brødmåltid. Det blir skiver eller knekkebrød både til frokost, lunsj og kvelds, i hvert fall for de små. Jeg synes det blir litt kjedelig i lengden, og prøver derfor både å variere med hjemmelaget bakst (brød eller knekkebrød) eller grøt.

Småtrollene elsker grøt, og spesielt "hvit grøt" som semulegrøt eller risgrøt. Til hverdags lager jeg allikevel helst fullkornsgrøt. Den enkleste er naturligvis havgregrøt av lettkokte havregryn. Kokt på 3 minutter! Bloggen Min Middag gjorde meg for en stund siden oppmerksom på at man kan jo lage grøt av grove meltyper i stedet semulegryn. Genialt (at jeg ikke hadde tenkt på det før!!)! "Brun grøt" har blitt en favoritt her i huset spesielt fordi min sønn ikke liker klumpene i vanlig havregrøt.

Oppskriften fra Min Middag finnes her: http://minmiddag2.matprat.no/archives/1569. Den bruker byggmel og grovt hvetemel, men man kan jo bruke hvilke som helst grove meltyper. Jeg bruker oftest sammalt hvetemel (finmalt) sammen med havremel eller sammalt rugmel (også finmalt).

Ca 4 porsjoner:
1 liter melk (hel eller lett)
1 dl mel, gjerne forskjellige typer
30 g smør
1/2 ts salt
1 ss brunt sukker (enten i eller på toppen)

Smelt smøret, og ha i halvparten av melet. Spe med melken. Når all melken koker has resten av melet i mens man rører godt hele tiden for å unngå klumper. La koke i ca 10 min. Rør ofte så det ikke setter seg i bunnen. På slutten av koketiden has i salt og sukker. Fordel grøten i 4 skåler og la avkjøle litt. For å unngå snerk på toppen kan man ha på et tynt lag sukker.

Her i huset liker vi veldig godt både kanel og rosiner på grøten, og gjerne et smørøye også. Hverdagen er ikke så ille allikevel...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar