Søk i denne bloggen

søndag 30. september 2012

Canneloni med kongekrabbe

Canneloni med kongekrabbe ble servert med en eplegelé med rognebær i. Et eksperiment. Jeg ville beholde rognebærene hele, og bare lettkoke dem i eplemosen før jeg lagde gelé. Jeg brukte gelatin i mosen for å gjøre den stiv, og skar stykker for å servere ved siden av. Ser veldig stilig ut, synes jeg. Eplegeleen ble veldig god, og fungerte bra ved siden av pastaen. Skalldyr og frukt er en kjempegod kombinasjon. Det var også godt med det kalde (romtemperatur) ved siden av den varme, fylte pastaen. Men rognebærene ble litt for bitre. Ser stilig ut, og helt ufarlig å servere bare et par hele rognebær, men for smakens del ville jeg ha utelatt dem. Ja ja, så lærte jeg det også. Neste år tester jeg rognebærgelé i stedet, nå er ikke bærene fine lengre til å høstes.



Foto: arla.no
Canneloni med kongekrabbe for 2:
2 klør av kongekrabbe
10-12 cannelonirør
1 ss smør
1 ss hvetemel
ca 3 dl melk
50 g revet ost, jeg brukte Castello Reserve
1 eggeplomme
salt, hvit pepper og muskatnøtt
2 ss hakket, fersk persille
saften av 1/4 sitron

Rens kjøttet av krabbeklørne. Ta gjerne vare på skallet og kok kraft på. Innlegg om hvordan kommer!


Lag en tykk hvit saus: Smelt smør i en panne og rør inn mel. Spe på med melk. La koke i 7 min. Smelt osten i sausen, og smak til med salt, pepper og muskat. Ha pannen bort fra varmen. Rør i en eggeplomme, persille og sitronsaft.


Hell nesten all sausen over det rensede krabbekjøttet. La det være en bunn igjen i pannen. Bland saus og krabbe, og fyll i cannelonirørene. Spe resten av sausen med litt melk slik at det er nok til å dekke pastarørene. Er det litt lite, kan man ha i mer melk, og bare binde med Maizena. Hell sausen over de fylte rørene, og stek i forvarmet ovn på 200 grader i 20 min.


Eplegelé med rognebær:
Ca 1/2 kg epler
1 dl vann
2 ss sukker
1 håndfull rognebær (valgfritt-mest til pynt)
6 plater gelatin

Kok epler, vann og sukker til eplemos. Trenger ca 10-15 min. La rognebær koke med siste 2-5 min. Vær forsiktig så de ikke sprekker. Legg 6 plater gelatin i bløt i en skål med vann i 5 min. Smelt gelatinen i mikrobølgeovn i 20 sekunder, og hell i eplemosen i en tynn stråle mens man rører forsiktig. Hell mosen i en lav, vid beholder, og la stå kaldt noen timer for å stivne.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar