Søk i denne bloggen

tirsdag 28. august 2012

Wok med brosme og tyttebær

En wokrett er ofte med mange asiatiske råvarer og grønnsaker, men ikke denne. På denne tiden av året må man bruke våre egne ferske og gode grønnsaker. Jeg valgte derfor rotgrønnsaker, blomkål og aspargesbønner i dagens wok. Jeg valgte også å woke brosme, både fordi det hadde jeg i fryseren fra en fisketur i sommer, og fordi det er en fast fisk som tåler litt medfart i woken. Til slutt hadde jeg i litt ferske tyttebær plukket i skogen på søndag. Åååå, det ble godt. Små, søte eksplosjoner i munnen!! Sunn og smakfull middag!

Til 4 personer:
300 g brosme
2 egg
1 rød løk
200 g skrelt sellerirot
200 g gulrøtter
200 g aspargesbønner
100 g blomkålbuketter (altså uten stilken i midten)
100 g persillerot
1 dl nøytral olje, f.eks. raps eller solsikke
3 ss soyasaus
1 ss sesamolje
1/2 ts svart pepper
25 g ferske tyttebær

Fisken er best når den er lettsaltet. Den kan saltes over natten eller trekkes i godt, saltet vann. Til 300 g fisk brukte jeg ca 2 ss salt som jeg fordelte utover filetene kvelden i forveien, og lot det stå kaldt til dagen etter. Skyll fisken, og la trekke i usaltet vann i ca 10 min. Alternativt trekkes fisken i saltlake med 1 dl salt pr liter vann.

Rens fisken fri for skinn og bein, og skjær i terninger. Varm opp ca 1/2 dl olje i woken og stek fisken i noen minutter. Ta av og sett til side.

Løk skjæres i tynne ringer, sellerirot, gulrøtter og persillerot raspes grovt. Fjern endene på aspargesbønner og skjær dem i to. Skjær små buketter av blomkålen (ikke kast stilken, men kok deilig blomkålsuppe på den!).

Varm opp resten av oljen, og begynn med å frese løken i ca 30 sek. Ha så i de raspede grønnsakene og la  frese i ca 2 min. Ha til slutt i bønner og blomkål og wok til alt er mørt, men fremdeles, ca 5 min. Husk å røre hele tiden. Ha så i fisken.

2 egg lettpiskes i en bolle og has i woken. Rør godt, slik at det blir små eggerørebiter i woken. Smak til med soyasaus, sesamolje og svart pepper. Ha til slutt i tyttebær, og la dem varmes ca 1/2 minutt.

Denne woken serveres med fullkornsris, 500 g til 4 personer. Se etter vannmengde og koketid på pakken. God wok!!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar