Søk i denne bloggen

mandag 27. august 2012

Verktøykassa

Det kan av og til virke som om mat er en fulltidsbeskjeftigelse for meg, og mat opptar stort sett all fritiden min, men jeg har faktisk en 100 % "vanlig" jobb som jeg skjøtter til daglig. Jeg jobber som eiendomsøkonom i Forsvarsbygg, en jobb som i grove trekk går ut på å beregne kostnadsdekkende husleie for alle bygg og anlegg som Forsvaret investerer i på Vestlandet. I tillegg har jeg en del andre oppgaver innenfor porteføljeforvaltning. Jeg er relativ ny i denne jobben, begynte 1. mars i år, og stortrives både med oppgavene og hos min nye arbeidsgiver.

I helgen ble det sosialt arrangement med jobben da Sjøkrigsskolen arrangerte Ta Sjansen i Bergen sentrum. Konseptet er mye likt det vi kjenner fra TV: om å gjøre å komme seg raskest med en båt ned rampen og bort til en bjelle som flyter i sjøen. Forsvarsbygg stilte med egen båt, "Verktøykassa". Foruten beste tid, ble det også delt ut premier for beste konsept og Fiaskoprisen.




Som ekte kakebakeelsker jeg er tok jeg sjansen på at ingen sier nei takk til en god sjokoladekake, og gjorde det jeg kunne for å bestikke dommerne på den måten. Gjemte det bak at Forsvarsbygg ville "gi dommerne en opplevelse for alle sansene, også smak og lukt". Jeg lagde derfor en svær sjokoladekake som lignet på båten vi stilte med. Alt på kaken var spiselig, unntatt håndtaket på toppen. Ekstra gøy var det å lage verktøyet. Vanligvis pynter jeg kaker med småblomster og perler, men denne gangen strødde jeg om meg med småspiker!

Om det var kaken eller ei, vet jeg ikke, men vi vant i alle fall, både for beste tid (hadde en fantastisk god båt) og for beste konsept!! Gratulerer til oss. Det som dommerne ikke fortærte på lørdag ble spist i lunsjen i dag (kaken var blitt fryst i mellomtiden, så den var like fersk).

Selve kaken har jeg skrevet om før: og oppskrift finnes her: http://frasjeltilmage.blogspot.no/2011/03/prinsessekake.html Jeg lagde to langpannekaker, skar ut ønsket størrelse på firkant, og stablet tre stk oppå hverandre med glasur mellom. Jeg hadde også litt mandel- og hasselnøttkrokan mellom lagene for å få noe deilig og sprøtt i kaken. Verktøyet er laget av hvit marsipan, fordi det hadde jeg mye av liggende. Ellers er nok sukkerpasta (fondant) vel så bra å bruke. Bakgrunnen til logoen på siden er også av marsipan, og navnet er skrevet på med spesialtusj med spiselig blekk. 







Dette var kjempegøy, og vi gleder oss til neste år. Kanskje vi da kan lage en båt som ligner på en kake???


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar