Søk i denne bloggen

onsdag 22. august 2012

Torhilds fiskeruller med sei og laks

Torhild Sivertsen er vel fremdeles mest kjent som Askøys popdronning gjennom hele 80-tallet som vokalist i bandet Tomboy. Nå seiler hun opp som Askøys matdronning, etter Ingrid Espelig Hovig så klart. Torhild jobber i dag som kokk, holder matkurs og er fast spaltist i blant annet i Tara Smak og for Askøymagasinet. I sist nummer av Askøymagasinet hadde hun et fantastisk innlegg om sommerens fisk. Inspirasjonen kom umiddelbart, og jeg kastet meg over noen fiskeruller med sei og laks.

Det geniale med disse rullene er nettopp kombinasjonen av de to fiskeslagene. Å lage farsemat bare av sei  blir ofte litt grått og usexy, men ved å tilsette laks får man en fin, dus farge på maten. Dessuten tilfører laksen også mye god smak og sunt fett. Torhilds artikkel inneholdt ikke mengder og fremgangsmåte, så jeg måtte prøve meg frem. Det som angis under er altså også cirkamengder, så bruk sunn fornuft og smak det til etter eget ønske.

300 g seifilet
300 g laksefilet
2 eggehviter
ca 2 dl fløte
urter, som persille, dill, gressløk
salt og pepper



Mal fisk i en foodprocessor sammen med eggehvite til en jevn masse. Spe med fløte, og krydre med salt og pepper og urter etter ønske. Rull farsen i plastfolie, og pakk pakk pølsene i aluminium. Av mengden fisk i denne oppskriften lagde jeg tre ruller, men størrelse og tykkelse er etter eget ønske. Damp pakkene på en rist over småkokende vann i ca 8 minutter, til den er fast. Pakk den ut av aluminium og plast, og stek rullene i olje og smør for å få en sprø skorpe.














Fisken ble servert med kokte poteter, stekt løk og syltede rødbeter, også etter Torhilds anbefaling. Løken ble skjært i tynne strimler og stekt i smør på svak varme til den er helt myk. Jeg hadde så på litt sukker og hvitvinseddik og stekte videre til all væske var fordampet, og løken bitte litt karamellisert. Himmelsk søtt og godt. Ønsker man en annen variasjon på løken kan man lage østerlandsk løkmarmelade.

Forslag til sylting av rødbeter finnes her: http://frasjeltilmage.blogspot.no/2012/08/smrbrd-og-kake-til-1-skoledag.html Eventuelt kan rødbetene syltes i varm rødvin. Da koker man opp ønsket menge rødvin og lar det koke 2-3 min til all alkohol har fordampet. Ta bort fra varmen. Skrell rødbeter og skjær dem i skiver eller terninger og legg i rødvin. La ligge til de er møre, 20-40 min.


Takk, Torhild, for inspirasjon. Neste rett jeg kaster meg over er Salma bakt i noriark med sabayonne med Wasabi. Gleder meg til noe nytt og utfordrende!


Dette ble ikke akkurat verdens vakreste opplegging på tallerken. Den type kreativitet kommer ikke helt naturlig til meg. Må øve og prøve. Og akkurat denne søndagen var både store og små sultne, og det gikk vel et vannglass eller to i gulvet, så det ble som det ble... Godt var det uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar