Søk i denne bloggen

lørdag 18. august 2012

Hvit sjokoladekake med bringebærcoulis

Inspirert av "Siv baker og steiker"s innlegg om hvit sjokoladekake med blåbær og sitron lagde jeg nesten lik kake til vår bryllupsdag forrige uke. Da måtte jeg naturligvis lage hjertekake. Denne sjokoladekaken minner mye om brownie, bare med hvit sjokolade: klissete inni og deilig sprø utenpå. Passer særdeles bra til å oppbevare noen dager, smakte faktisk enda bedre dagen etter den var nystekt. Jeg oppbevarte den i kjøleskapet i denne sommervarmen vi hadde forrige uke, men lot den stå i romtemperatur en god time før den ble servert.

I stedet for blåbær brukte jeg en bringebærcoulis som jeg helte på toppen av kaken før den ble satt i ovnen. Frisk og syrlig kontrast til søt, hvit sjokolade.

Hvit sjokoladekake:
100+50 g hvit sjokolade
100 g smør
2 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2 egg
revet skall av 1 sitron
saften av 1/2 sitron
2 1/2 dl mel

Bringebærcoulis:
100 g bringebær
25 g sukker
1 ts tykk balsamico

Kjør bær, sukker og balsamico i en hurtigmikser til alt sukkeret er oppløst. Ha blandingen gjennom en sil for å fjerne bringebærsteinene.

For å lage sjokoladekaken smelter man smør i en panne. Del opp 100 g hvit sjokolade i mindre stykker og la smelte i smøret. Rør godt. Ha i sukker og vaniljesukker og pisk i ett og ett egg om gangen. Ha i revet sitronskall og sitronsaft, og bland til slutt rask i melet. Ha kakerøren i en smurt form.

Hell bringebærcoulis i kakerøren i spiraler eller sikksakkmønsker. Dryss til slutt 50 g grovhakket sjokolade på toppen . Stek kaken i forvarmet ovn på 200 grader i 25 min. Kaken må gjerne få seg et melisdryss før servering!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar