Søk i denne bloggen

onsdag 1. august 2012

Finale Årets Hjemmekokk 2012 og en eksklusiv restefest


I helgen fikk jeg være med på et eventyr. Da gikk finalen av Årets Hjemmekokk 2012 av stabelen under Gladmatfestivalen i Stavanger. Som representant for Vestlandet var jeg på hjemmebane og hadde til og med en liten heiagjeng som kom og så på meg. Tusen takk til Yvonne, Joakim og Julian som kom helt fra Bergen for å heie. Takk til kusine Ingunn med familie og fetter Kjetil som kom for å se på, og som skaffet persillerot og mobillader. Og takk til Ruth, Erik og Rune, nye venner jeg fikk under vestlandsfinalen, for at dere kom også! Setter umåtelig pris på dere alle.

Først vil jeg gratulere Mariann Straume med seieren som Årets Hjemmekokk 2012! Vel fortjent. Her kan man lese om hennes opplevelser fra helgen med masse flotte bilder: http://mariannmat.wordpress.com/2012/07/29/arets-hjemmekokk-2012-hurra/ Gratulerer også til Simon Kahn og Nina Mørland Harnes for flotte prestasjoner. Jeg var den eneste av oss fire som kjørte til og fra konkurransen, og heldige meg fikk da fylle opp bilen med alle råvarene og restene som ikke ble brukt under konkurransen. Av dem lagde jeg i går en eksklusiv restemiddag.

Gydas aspargespoteter:
Potetene fra Gydas gård ble alles favoritt i løpet av helgen. Festmiddagen ble avholdt med deilig grillmat på denne vakre gården på Hommersåk utenfor Stavanger. Idyllisk sted med eksklusiv dyrking av poteter. Aspargespotetene er små, litt avlange poteter. På gården dyrkes også noe de kaller eggeplommepoteter, som er enda mindre, i tillegg til poteter som er litt større. I løpet av kvelden fikk vi være med ut i åkeren og ta opp poteter som etterpå ble sortert i de tre forskjellige størrelsene, og bonden delte sjenerøst ut til alle som ønsket å ta med seg.


Potetene distribueres av Bama til storkjøkkenkunder i Stavanger. Før konkurransen fikk vi gå på Bamas lager og plukke med oss det vi trengte til konkurransen. Snakk om luksus. Da var vi også så heldige å  få disse potetene til å bruke dem i retten vi serverte under konkurransen.

Restene jeg tok med meg hjem ble servert som et tilbehør til en basilikum- og skalldyrsalat. Potene vaskes forsiktig og kokes i minimalt med vann. Når de er kokt har man på raust med smør og salt. Mer sommerfølelse får ikke jeg!

Basilikumsalat med skalldyr:
Fredagen besøkte vi også Kryddergården, der vi fikk plukke med oss de urtene vi trengte til konkurransen. Kryddergården hadde to svære drivhus med urter, og deres spesialitet er miniurter, såkalt cress. I tillegg hadde de et drivhus med plommetomater og et med spiselige blomster. Det som ikke ble brukt under konkurransen tok jeg med hjem og lagde en basilikum- og skalldyrsalat.

Ertespirer

Rød basilikumcress
   
I salaten brukte jeg grønn salat og sikori. Oppå der tok jeg ertespirer og vanlig basilikum. Rundt kanten la jeg avokado, agurk og fersk rødløk (og et par mynteblader for å smake om det ble godt - og det ble det!!). Av skalldyr brukte jeg kokte reker, kongekrabbe, dampede blåskjell og bløtkokte egg. Til slutt toppet jeg med rød basilikumcress som har et hint av rødkål i smaken. Ser flott ut også.


Tilbehør: miniplommetomatsalat og hvitløksmajones:

Jeg fikk også med meg en stor poste miniplommetomater. Deilige tomater med mye smak. De ble fort gjort om til en tomatsalat med litt løk (også rester fra helgen), balsamico, salt og pepper. Jeg lagde også egen hvitløksmajones, med hvitløk og egg som resteingredienser:

2 eggeplommer
1 fedd hvitløk
1 dl nøytral olje
1/2 dl extra virgin olivenolje
sitronsaft, salt og pepper

Pisk eggeplommer med knust hvitløk. Ha i noen dråper nøytral olje mens man pisker godt. Ha i resten av den nøytrale oljen i en tynn stråle mens man pisker helle tiden. Ha så i olivenolje på samme måte. Ha i olje til passe tykkelse. Smak til med litt ferskpresset sitronsaft, salt og pepper.

Blomkål og brokkoli ble også med hjem, det var rester etter Ninas middag. De havnet ved siden av fiskekakene som ungene spiste til middag i går. Løk, hvitløk, sellerirot og persillerot ble brukt til å dampe blåskjell i. I tillegg lagde jeg en pesto av en potte basilikum som jeg tok med. Den passet ikke med alt det andre til salaten, så den spises til middag i morgen.

Dessert: Terter med plomme- og eplekompott og hjemmelaget is.
Desserten er inspirert av både Ninas og Marianns desserter, og en sammensetning av disse. Butterdeigsbunnene er rester etter Ninas dessert, plommene og eplene etter Marianns. Men først lagde jeg bringebærmarmorert vaniljeis av både fløte og bringebær fra konkurransen.

Butterdeigsplatene ble delt i to, og så stakk jeg dem nesten helt gjennom med et glass. De pensles med egg og stekes på 220 grader i ca 10 min. Ta ut og avkjøl. Skjær av et rundt lokk på hver terte. Plommer og epler kokes møre med litt sukker. Smak til med kanel, vanilje og eventuelt mer sukker. Kok til det tykner. Avkjøl kompotten og ha en skje i hver terte. Topp med en kule is!













Jeg får delta i den skandinaviske finalen!!!
Da jeg kom hjem mandag fikk jeg en veldig gledelig nyhet. Vinneren av Årets Hjemmekokk går videre til en skandinavisk finale som går av stabelen under Matstreif i Oslo i september. Da er Mariann på bryllupsreise, og jeg får delta i stedet!! Er utrolig takknemlig og føler meg som verdens heldigste person. Føler selvfølgelig med Mariann som ikke får delta, og på hennes vegne skal jeg gjøre mitt aller beste.

Vil til slutt takke Arve Serigstad i Hjemmekokkene for et fantastisk arrangement! Takk også til Sabi Sushi i Sandnes for en utsøkt lunsj fredag. Beste sushimåltid jeg noen gang har spist. Utrolig kjekt å bli kjent med flotte og hyggelige mennesker. Takk også til hjelpsomme og informative dommere! Nå skal jeg legge meg i trening frem til september, og det er bare å si fra hvis noen vil prøvesmake....










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar