Søk i denne bloggen

søndag 19. august 2012

Brød med helkorn, honning og kjerner

Å ha to skolebarm i hus merkes på mengden brød vi spiser daglig. Før fikk de lunsj i barnehagen, men nå må de ha matpakke med. Jeg vet ikke helt hva som er vanlig, men min gutt spiser visst både 6 og 7 skiver til lunsj, fortalte de i barnehagen. Da er det viktig med brød som metter, og det har jeg bakt i dag. Oppskriften er fra en amerikansk kokebok: "USA Cookbook" av Sheila Lukins, 1997.

Originaloppskriften bruker hele hvetekorn som både skal legges i bløt over natten og kokes en hel time. Jeg valgte å bruke noen polerte og halvkokte hvetekorn som jeg har kjøpt i Belgia, men de upolerte er naturligvis sunnere. Uansett hva man velger så bør de tilberedes etter anvisning på pakken. Når de has i brødet må de være kokte og avkjølte.

Til 2 brød:
200 g hvetekorn
1 pakke gjær
3,75 dl lunkent vann
375 g hvetemel
250 g sammalt mel
1-2 ts salt (etter eget ønske)
1,5 dl honning
120 g gresskarkjerner
110 g pekannøtter (eller valnøtter)
50 g solsikkekjerner

Både gresskarkjerner og nøtter bør ristes før de has i brødet for å få frem alle gode smaker. Forvarm ovnen til 180 grader. Ha gresskarkjerner i en ildfast form, og fordel utover i et tynt lag. Ha i ovnen i 7-15 minutter. Rist på dem innimellom, og sjekk ofte at de ikke blir brent. Avkjøl.

Når gresskarkjernene er ristet ristes nøtter på samme måte i 5-7 minutter. Avkjøl og grovhakk nøttene.

Bland mel og salt. Smuldre gjæren i en liten bolle og bland ut med lunkent vann. Ha i melet, og spe med resten av vannet. Elt godt, gjerne 5-10 minutter i en kjøkkenmaskin. Ha i honning og bland godt. I originaloppskriften brukes 2,5 dl honning, men jeg synes brødene blir for søte da. Jeg har derfor redusert til 1,5 dl. Bruker man mindre enn det forsvinner honningsmaken i de andre smakene.

Bland til slutt forsiktig i hvetekorn, gresskarkjerner, nøtter og solsikkekjerner. Ha deigen i en stor, lufttett bolle med lokk eller dekk til med plastfolie og et håndkle. La deigen heve i 1,5 time eller til dobbel størrelse.

Smør 2 brødformer. Kna luften ut av deigen og fordel i to emner. Ha en i hver form. Hell mel på toppen av deigen og legg plastfolie løst oppå for å unngå at brødet tørker ut mens det etterheves. Hev igjen i ca 1,5 time eller til dobbel størrelse.

Forvarm ovnen til 200 grader. Når brødene har har hevet seg fjernes plastfolien og brødene stekes først 1/2 time på 200 grader. Senk temperaturen til 180 grader og la steke videre i ca 45 min. Avkjøl på rist.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar