Søk i denne bloggen

mandag 30. juli 2012

Salsa verde


Da jeg var og handlet på Coop forrige helg fant jeg tomatillo!!! Jeg blir så glad av nye og spennende råvarer i butikken så jeg kastet meg over dem. De hadde til og med et skilt der det sto forklart at tomatillo var i tomatfamilien, men forble grønn. Den spises sjelden rå, og kokes vanligvis til en saus som heter salsa verde. Salsa verde ligner på vanlig salsa som vi bruker til taco og nachos, og jeg syntes denne ble litt spissere og noe syrligere. Min referanse er veldig usikker, siden det er første gangen jeg både lager og spiser salsa verde, og jeg er heller ikke sikker på kvaliteten på tomatilloene. Den ble uansett god, så helt mislykket var det ikke. Hvor sterk man ønsker den er jo en smakssak, men meningen er nok at den skal brenne litt.


Som tilbehør til salsaen på en vanlig hverdag ble det kjøttboller, båtpoteter og blomkålkrem.

Salsa verde:
500 g tomatillo
jalapenos etter ønske (jeg hadde ikke jalapenos tilgjengelig og brukte derfor en rød chilipepper i stedet. Jeg ønsket ikke at den skulle være altfor sterk, så det holdt med én. Hadde jeg servert på en tex mex-aften, hadde jeg nok valgt 2-3 stk.)
1/2 l kyllingkraft (vann og buljongterning duger)
1 bunt bladpersille eller koriander, både blader og hakkede stilker
ca 1/2 ts salt


Ta utav stammen i pepperen, men la frøene sitte igjen. Kok opp kyllingkraft og kok pepperen i kraften i 4-5 min. Ta bladet av tomatilloene og vask dem. Ha i kokekaret og la koke ca 5 min til de er myke men ikke knuste.


Ha tomatillo i en hurtigmikser sammen med pepper og persille eller koriander. Ha bare litt av kraften i om gangen og kjør til man har en saus av passe konsistens. Smak til med salt. Serveres lunken eller avkjølt.

Blomkålkrem:
For å balansere en spiss salsa lagde jeg også blomkålkrem som tilbehør. Blomkålbuketter ble kokt møre i litt melk. Har så i en klatt smør og kjører til krem med stavmikser. Smaker til med salt, pepper og muskatnøtt.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar