Søk i denne bloggen

tirsdag 17. juli 2012

Min første bryllupskake

Jeg har laget min første bryllupskake!! Min fetter spurte meg for noen uker siden om jeg ville lage kaken med stor K til bryllupet hans. "Han er ikke riktig klok" var min første tanke, og neste ble "åååå, så gøy!!" Og siden jeg hadde ferie og muligheten til å bruke et par dager på det, hoppet jeg i det. Kanskje ikke riktig klok selv????


Det var kjempegøy, både fordi jeg fikk det til, fordi kaken smakte godt og lignet til slutt også på en bryllupskake. Jeg er ingen stor kunstner, så selv om utseende på en bryllupskake skal være bra fokuserte jeg først og fremst på smak. Jeg gjorde mitt beste for å også lage en vakker kake, men ser man seg om på nettet finnes det mye flott der ute. Smaksmessig traff jeg heldigvis blink!! En skikkelig god kake, og jeg fikk mye positive tilbakemeldinger fra gjestene. Kaken ble god fordi hver enkelt del den besto av ble gode. Makronbunnen ble passe seig med sprø mandelbiter i. Sukkerbunnen var perfekt stekt og full i små luftbobler. Syltetøyet var friskt, og vaniljekremen silkemyk.

Kaken er basert på en tradisjonell hvit dame med makronbunn. En liten vri ble vaniljekrem mellom makronbunn og sukkerbunn fordi brudeparet er glad i vaniljekrem. Jeg hadde også en del lime i det hjemmelagde syltetøyet for å gjøre det friskere. Kaken var bygget opp slik:

  • Makronbunn
  • Syltetøy
  • Vaniljekrem
  • Sukkerbrød
  • Syltetøy
  • Pisket kremfløte
  • Sukkerbunn
  • Syltetøy
  • Pisket kremfløte
  • Marsipanlokk
Jeg lagde to hjerter som var skåret ut av en sjablong for å passe langpannekaker. Hjertene var formet for å få minst mulig avskjær. De ble ca 30 cm i bredden og ca 35 cm lange. Jeg gjengir her oppskrift til én kake.

Jordbærsyltetøy:
Man trenger nok bare syltetøy av en korg med bær (ca 500 g). Jeg lagde av ca 1 kg bær og tilsatte revet skall og saften av 1 lime. Til 1 kg bær brukes ca 1/2 kg sukker.

Jordbær vaskes og renses og skjæres i to hvis de er store. Lime skrubbes under varmt vann. Riv av det ytterste laget av skallet og press saften. Ha i sammen med jordbærene, gjerne fruktkjøttet fra limen også. Kok opp og la småkoke til bærene er møre. Skum av hvis nødvendig. Ha i sukker og rør til alt er oppløst. Syltepulver has i etter anvisning på pakken. La avkjøle.

Vaniljekrem:
5 dl H-melk eller fløtemelk
1 vaniljestang
6 eggeplommer
1 dl sukker
4 ss Maizena

Splitt vaniljestangen på langs og skrap utav frøene med en kniv. Ha frøene i melken sammen med stangen. Kok opp og sett til side. Bland sammen eggeplommer, sukker og Maizena. Hell den varme melken i en tynn stråle over eggeplommene mens du rører hele tiden. Rør godt. Legg vaniljestangen til sides. Sil blandingen tilbake i pannen og varm opp under omrøring. Det skal ikke koke! Varm opp til det tykner. Rør godt for å unngå klumper. Når den er tykk settes den til avkjøling. Vaniljestangen kan gjerne has oppi kremen mens den avkjøles, og fjernes før bruk.

Makronbunn:
8 eggehviter
350 g melis
350 g mandler eller en blanding av mandler og hasselnøtter

Grovmal mandlene. Jeg siktet de malte mandlene gjennom en grov sikt, og de største bitene ristet jeg litt i en tørr, varm stekepanne for å få dem ekstra sprøe. Avkjøl og bland alt sammen med melis.

Pisk eggehviter stive. Vend mandler og melis forsiktig i eggehvitene og fordel utover en langpanne med bakepapir i. Stekes på 160 grader i ca 55 min. Avkjøl.


Sukkerbrødbunn:
8 egg
4 dl sukker
2 dl potetmel
2 dl hvetemel
4 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til en stiv eggedosis. Bland forsiktig i mel og bakepulver. Fordel utover en langpanne med bakepapir i. Stekes på 190 grader i ca 35 min. Hvelv kaken på rist med en gang den er ferdig og la avkjøles slik i formen.

I tillegg trengs:
Ca 2 dl brus eller Farris til dynking av sukkerbunner
Ca 12 dl kremfløte som piskes med ca 4 ss sukker (helst i to omganger)
ca 1 kg marsipan til lokket

Skjær først makronbunnen i hjerteform, og legg på fat. Smør på med jordbærsyltetøy, men ikke helt ut til kanten. Jeg lagde en ring av hard masse laget av eggehviter og melis og sprøytet langs kanten. Dette skal forhindre at vaniljekremen renner ut. Ha på vaniljekrem.

Sukkerbunnen deles horisontalt i to bunner, og skjæres i samme hjerteform som makronbunnen. Legg én bunn oppå vaniljekremen. Dynk bunnen med ca 1 dl sitronbrus eller Farris. Smør på syltetøy og fordel ca 1/3 av kremen. Legg på den andre sukkerbunnen og gjenta med dynking, syltetøy og krem. Smør også pisket krem langs kantene. La stå kaldt et par timer for at det skal stivne og sette seg. 


For å legge et fint marsipanlokk på en hjertekake trengs mye marsipan. Jeg fulgte denne trinn-for-trinn-beskrivelsen fra Hannes kaker, og det hjalp veldig: Hvordan trekke en hjertekake. Lot også kaken stå natten over før jeg pyntet resten.


Pynten min besto av en perlerad nederst og pynt laget av silikonmolds. I tillegg lagde min kusine små makroner som jeg pyntet med, og selv hadde jeg små minimuffins som jeg pyntet med rundt kaken og på broen. To hjertekaker med en bro mellom var det brudeparet som ønsket seg.

Jeg takker for oppdraget!! Koste meg skikkelig. Ønsker de lykkelige nygifte gratulerer med den store dagen. Takk for at jeg fikk være med på festen, og alt hell for fremtiden!!!







3 kommentarer:

  1. Den ble jo kjempefin! Gratulerer med første bryllupskake :) Takk for at du linket til min blogg :)

    SvarSlett
  2. Kaken ble jo kjempefin og jeg er sikker på den smakte godt også!! Har nemlig sett flere bilder av den på facebook. Rune og jeg gikk i samme klasse på folkehøyskole for altfor mange år siden;)
    Den inngangsmarsjen var jo helt fantastisk og veldig, veldig rørende! <3

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  3. Tusen takk begge to! Det var et fantastisk bryllup. Uvanlig god stemning og atmosfære!

    SvarSlett