Søk i denne bloggen

fredag 13. juli 2012

Jordbærsuppe med pistasjkrem

Midt i jordbærsesongen skal bærene nytes friske. Derfor har jeg laget en suppe uten koking, uten sukkerlake, bare med bær og sukker. Nydelig i seg selv, men ekstra god med litt pistasjkrem i midten. Pistasjkremen er også god som pudding, kanskje med litt sjokoladesaus til? Da ville jeg i så fall bare brukt 2,5 dl fløte for at den skal bli litt tykkere.


Dette er mitt bidrag til Matbloggsentralens jordbærutfordring som avsluttes i dag kl 12. Stem gjerne på meg, det blir ett av de siste bidragene.

Jordbærsuppe:
500 g jordbær, renset og vasket, tinte bær kan også brukes
2 ss sukker
1 ts vaniljeekstrakt eller -sukker


Jordbær has i en blender sammen med sukker og vanilje. Mos helt fint. Ha over i en skål og rør videre i 5-10 min til alt sukkeret er oppløst.

Pistasjkrem:
3 eggeplommer
1 1/2 ss sukker
25 g usaltede pistasjkjerner
et par dråper appelsinekstrakt
liten klype salt
3,3 dl fløte

Pistasjkjernene males helt fint i en kjøkkenmaskin med kniv. Pisk eggeplommer med sukker til lys eggedosis. Varm opp fløten til det bobler langs kantene. Sett til sides. Rør malte pistasjkjerner, appelsinekstrakt og salt i eggedosisen, og tilsett halvparten av den varme melken mens man rører hele tiden. Ha blandingen tilbake i pannen, og varm opp mens man rører hele tiden. Varm i 5-7 min til det tykner. Det skal ikke koke. La avkjøle.


Hell suppe i skåler og legg en skje avkjølt pistasjkrem i midten.







2 kommentarer:

  1. Det både så og hørtes utrolig godt ut - særlig pistasjekremen!

    SvarSlett