Søk i denne bloggen

tirsdag 26. juni 2012

Sandslottkake

Innerst inne er jeg en skikkelig barnslig jente som elsker feer og slott, blomster og skog og alt annet sukkersøtt. Så da jeg så denne fine kakeformen på ferie i USA i vinter klarte jeg ikke la være å kjøpe. Jeg har ventet til en spesiell anledning for å bruke den (den lager en ganske stor kake), og hva er vel mer spesielt enn en barnslig 35 års-dag? Altså ble dette en av årets bursdagskaker for noen uker siden. En god venninne sa den var veldig sommerlig og minnet henne om et sandslott :-)

Oppskriften på kaken er den som fulgte med formen. Brukte den for å være sikker på at den ikke skulle kollapse når jeg tok den ut av formen. Det er oppskrift på en kjempegod krydderkake. Veldig saftig, selv flere dager gammel, og smakte nydelig og mildt av krydder. Jeg serverte ostsmørkrem og sjokoladekrem ved siden av.

Oppskrift stor krydderkake:
6,5 dl hvetemel
2 ts malt ingefær
1 ts kanel
1/4 ts malt nellik
1/4 ts malt muskat
2 ts bakepulver
2,5 dl sukker
2 dl brunt sukker
115 g mykt smør
4 egg, romtempererte
1 ts vaniljeekstrakt eller -sukker
3 dl melk

Rør smør og sukker mykt, lyst og luftig. Ha i ett og ett egg om gangen og rør godt mellom hvert egg. Ha i vanilje. Bland mel med krydder og bakepulver, og ha i vekselvis med melken.

Formen smøres godt og strøes med mel. Ha i røren og stek i forvarmet ovn på 165 grader i 55-65 minutter. Stikk i kaken for å kjenne om den er stekt. La avkjøle i formen før den hvelves og avkjøles helt.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar