Søk i denne bloggen

søndag 10. juni 2012

Pina Colada-kake


Kaken er min egen kreasjon. En kake med kokos, ananas og krem. Etter ønske kan man også gjerne smakssette med rom. Jeg kom på den da jeg lagde 17. mai-kaken i år, og hadde litt for mange eggehviter til overs. Da lagde jeg enda en kokosbunn, denne med tørket ananas i, som jeg la i fryseren for senere å lage Pina Colada-kake. Kaken er improvisert, og kan nok perfeksjoneres etter hvert. Gleder meg til å eksperimentere videre.

Hakket, tørket ananas

Bunn:
4 eggehviter
2 kopper sukker
2 kopper kokos
1 kopp hakket, tørket ananas

Pisk eggehviter og sukker stivt. Bland forsiktig i kokos og tørket ananas. Stek i rund springform i forvarmet ovn på 160 grader i ca 1 time. Avkjøl på rist.



Ananaskaramell
2,5 dl ananasjus
1 ss sukker
1/2-1 dl fløte

Ananasjusen kokes inn til det er ca 3/4 dl igjen. Ha i sukker og karamellisér. Når det begynner å skifte farge haes fløte i. Begynn med 1/2 dl og smak om det trengs mer. La koke opp. Karamellen stivner når den kjøles ned.

Romtemperert karamell haes på avkjølt kakebunn.


Kremtopping:
1/3 l kremfløte
1 ss sukker
1-2 ss rom (valgfritt)

Pisk fløte og sukker stivt og luftig. Smak til med rom om ønskelig. Fordeles fint på toppen av kaken. Pynt med en drinkeparaply.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar