Søk i denne bloggen

mandag 11. juni 2012

Miniquiche

Hadde bursdagsfest på fredag, og inviterte til kurvfest. Imponert over mange varierte og kjempegode retter som havnet på en diger buffét. Det ble laget ris- og rekesalat, sushi, foccacia, spekemattallerkner og marinert roastbiff med tunfiskmajones. Sistnevnte er en klassisk norditaliensk rett som heter noe på italiensk som jeg dessverre har glemt. Utrolig godt alt sammen.



Selv bidro jeg med noen rustikke miniquicher. Enkel mat å spise, og et perfekt tilbehør på bufféten. Fyllet kan man variere med ulike grønnsaker og kjøttsorter, men dette er min all time-favoritt, og alltid en vinner.

Til 8 små quicher:
100 g hvetemel
liten klype salt
50 g kaldt smør
noen ss isvann
2 sopp
1/4 purre
1/4 squash
150 g bacon
2-3 ss hakket, fersk persille
2 egg
1 dl fløte
salt og pepper
revet ost, gjerne en blanding av hvitost og cheddar

Lag først bunnen. Ha mel, salt og smør i en kjøkkenmaskin med kniv og kjør til det er smuldret. Ha i én og én spiseskje isvann og pulser maskinen til passe konsistens. Pakk sammen deigen og kle i plast. La hvile 30 min i kjøleskap.

I mens lages klar fyllet. Bacon skjæres i tynne strimler og sprøstekes. Sett til side. Skjær grønnsakene i små biter. Surr først purren på svak varme i litt olje til den begynner å bli myk, ca 10-15 min. Ha så i sopp og squash, og surr videre til alt er mykt og litt karamellisert. Sett til side. Finhakk persille. Til eggestanden piskes egg og fløte sammen, og blandingen krydres med salt og pepper.

Deigen bør først forstekes uten fyll. Forvarm ovnen til 180 grader. Smør formene godt. Kjevle ut deigen og stikk ut sirkler som passer til formene. Ha i formene og prikk alle med en gaffel. Ha litt bakepapir i hver form, og ha i tørkede erter, ris eller keramikkerter. Dette er for at ikke deigen skal blåse seg opp under steking. Stek i 10-15 min. Ta ut, og la avkjøle i ca 5 min.

Fjern erter/ris og papir. Ha så fyll i paiskallene. Begynn med å fordele grønnsakene. Ha deretter i bacon. Litt persille på toppen, og fyll så på med eggestand. Ikke fyll helt opp, det må også være plass til revet ost på toppen.



Stek så videre på 180 grader til osten er gylden og eggestanden fast. Ca 15-20 min. La avkjøle, og serveres lunken. Mine ble her pyntet med gressløkblomster, og de smakte faktisk veldig godt. Har ikke prøvd før, men de var litt pepperaktige og perfekt kombinasjon til quichen.

Takk til alle gjestene for en fortreffelig aften!! Gjentas gjerne til neste år!

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar