Søk i denne bloggen

mandag 18. juni 2012

Grove urtescones


Oppskriften er opprinnelig på amerikanske biscuits, som jeg ikke har et veldig godt ord på på norsk. Mayas Mat foreslo scones da jeg forrige gang skrev om baksten, og det er ganske passende. Denne gangen brukte jeg halvparten grovt mel, og alle de ferske urtene jeg hadde tilgjengelig. Helt nydelig, kjenner smaken ennå. Hver og en av urtene i baksten kunne gjenkjennes. Jeg synes disse bør spises varme, og denne gangen ble det smør og ost på. Men de passer perfekt som tilbehør til hva som helst, både middag og lunsj. I USA serveres de som oftest til frokost eller som forrett/siderett. Smelter på tungen...
F.v.: Oregano, gressløk, persille, rosmarin, timian og basilikum nederst.

Til 24 små eller 16 store:
2,5 dl hvetmel
2,5 dl sammalt hvete fint
2 ts bakepulver
60 g smør
1 ts salt
2 dl melk
ferske urter etter ønske


Forvarm ovnen til 180 grader. Urter finhakkes. Mel, salt og bakepulver kjøres i en kjøkkenmaskin sammen med smøret. Bland i urtene. Ha til slutt i melken og pulser maskinen til det er blitt en jevn deig.

Ta deigen ut på en kald arbeidsflate, og pakk sammen. Del deigen i to og trill to like store pølser. Skjær hver pølse i 8 eller 12 biter og sett på en bakeplate. Stekes i ca 12 min til de akkurat er blitt gyldne på toppen. Bør spises lunkne.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar