Søk i denne bloggen

mandag 28. mai 2012

Tre retter med sitron og rosmarin


Her en dag fikk jeg plutselig så lyst på fløteis med sitron og rosmarin. Jeg vet ikke hvor tanken kom fra, men fikk det for meg at det må jo være en god kombinasjon. Mens jeg gikk og tenkte på når jeg skulle lage denne isen, og når den kunne spises, fikk jeg det også for meg at kombinasjonen sitron og rosmarin er jo kjempegod i både forretter og hovedretter. Så jeg bestemte meg for å lage en treretters med sitron og rosmarin som tema, altså skulle de være viktige ingredienser i alle tre rettene. Både selve rettene og tilbehøret ble sesongbetont, og litt tilfeldig etter hva jeg fant i  butikken.

Forrett: krabbesalat med sitron og rosmarin
På butikken fant jeg renskede krabbeskjell og kunne ikke la være å kjøpe. Liker selvfølgelig best å fange og koke krabbe selv, men det er ikke alltid lett å få til, og man er langt fra garantert fangst. Krabbekjøttet kan også erstattes med crabsticks hvis man ønsker det.

Man trenger til 4 personer:
4 skiver loff
200 g renset krabbekjøtt eller crabsticks
2 egg
2-3 ss majones
ca 1 ss ferskpresset sitronsaft
1/2 ts finhakket, fersk rosmarin
1 ts hakket, fersk persille
salt og pepper


Egg kokes medium til hard. Er plommen litt bløt gir det en god konsistens i salaten. Avkjøl og hakk eggene. Bruker man crabstick skal de også hakkes. Bland egg med krabbekjøtt og bland forsiktig i de andre ingrediensene. Rosmarinen bør være veldig finhakket, og skal bare gi et hint av smak. Tilpass mengden sitronsaft, salt og pepper etter ønske.

Smør godt smør på loffskivene og legg en passende mengde krabbesalat på hver skive. Pynt med sitron på toppen.



Hovedrett: Kyllinglår marinert i sitron og rosmarin servert med rabarbra på to måter
Kyllinglår på grillen passer godt i sommervarmen vi hadde i helgen. Kyllingen ble først marinert i en sitron- og rosmarinmarinade, og deretter grillet. Et vanlig tilbehør til kylling i Belgia, der min mann kommer fra, er pommes frites og eplemos. Siden jeg nettopp hadde plukket mye rabarbra ville jeg gjøre en vri på eplemosen og heller lage rabarbrakompott. I tillegg serverte jeg rabarbra som var "marinert" i salt og sukker en times tid. Det ble til sprø rabarbraskiver med både syrlighet, søthet og salt. Kjempegodt!

Marinade:
Skallet og saften av 1 sitron
2-3 kvister fersk rosmarin
ca 1 dl god olje
2 fedd hvitløk
maldonsalt og kvernet, svart pepper

Bruk antall kyllinglår eller -fileter etter eget ønske. Til 4 personer hadde jeg brukt 6 lår eller 4 fileter.


Vask sitronen godt i varmt vann, og gjerne med en skrubb. Riv det ytterste gule av skallet, og press deretter saften ut. Rosmarin knuses i en morter. Hvitløk knuses også og grovhakkes. Bland alle ingrediensene. Skjær små snitt i kyllingkjøttet. Legg halvparten av marinaden i bunnen av en skål og legg alt kjøttet i ett lag oppå marinaden. Dekk til og la marinere 2-6 timer. La kjøttet få romtemperatur før det grilles.

Rabarbra på to måter:
Ta først to rabarbrastilker og skjær i like store skiver, ca 1/2 cm tykk. Strø over 1 ts salt og 2 ts sukker og bland godt slik at alle rabarbraskivene får både salt og sukker på seg. La stå i ca 60 min. Smak etter ca en halvtime om det trengs mer salt eller sukker.


Til kompott til 4 personer trenger man 200 g rabarbra i biter på ca 2 cm. Ha i en panne med 100 g sukker og 1/2 dl vann. Kok opp og la koke til all væsken er fordampet, og sukkeret har har gjort kompotten tykk. Dette tar ca 1/2 time. Rør underveis.

Kylling grilles i ca 10-15 min og bør så hvile i ca 10. Serveres med rabarbra på to måter og pommes frites eller pommes noisettes ved siden av.



Dessert: Fløteis med sitron og rosmarin
Og så til den store finalen: is med sitron og rosmarin. Jeg er heldig og har en ismaskin som rører krystallene ut av isen. Har man ikke det bør man røre i isen ca hver halvtime mens isen stivner i fryseren.

Man trenger til 4 porsjoner:
4 dl fløte eller fløtemelk
4 eggeplommer
100 g sukker
skallet og saften av 1/2 sitron
1 kvist fersk rosmarin

Vask sitronen godt i varmt vann, og gjerne med en skrubb. Riv det ytterste gule av skallet, og press deretter saften ut. Ha bare skallet i sammen med fløten. Vask og tørk rosmarinen og ha den også i sammen med fløten. Gi fløten et sakte oppkok, og la trekke med sitron og rosmarin ca 10 min.


Sukker og eggeplommer piskes til luftig eggedosis. Ha fløte i en tynn stråle i eggedosisen mens man rører hele tiden. Ha alt tilbake i pannen og varm opp til det tykner. Isblandingen bør ikke koke. Når den er tykk avkjøles den, gjerne ved å sette pannen i kaldt vann. Når blandingen er avkjølt haes sitronsaft i. Smak til at den smaker passe syrlig. Sil blandingen og sett i kjøleskap i minimum 2-3 timer, og gjerne over natten. Ha så blandingen i ismaskin eller fryseren.

Krokan
Som en kontrast til myk, kremet is lagde jeg litt krokan til toppen. Ha først bakepapir klar på en overflate som tåler veldig sterk varme.

En håndfull mandler hakkes. Smelt 1 ts smør i stekepannen og ha i 1-2 ss sukker. La smelte, og ha i mandler.Varm til det begynner å bli brunt, rør hele tiden. Hell over på bakepapir når det har fått fin gylden farge. Knus og strø over isen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar