Søk i denne bloggen

fredag 11. mai 2012

Karsesuppe



I dag er en perfekt dag å lage karsesuppe på. Det er vår, det kan ingen benekte, selv om værgudene prøver det de kan. Storm ute, vinden hyler og regnet pisker mot ruten. Vi fyrer i peisen. Jeg vil ha suppe. Irrgrønn vårsuppe. Karse er et sikkert vårtegn og kjempegod i suppe. Suppen blir frisk og litt sterk av karsen, som i seg selv brenner ørlite på tungen.

Karsesuppe er kjempegod slik den er! Jeg ville allikevel prøve meg med litt sprøstekt spekeskinke og grovhakkede, salte cashewnøtter. Kjempegodt og varmende. En veldig god idé til forrett.

Til 1/2 liter suppe:
2,5 dl pakket karse
1 vårløk
1 medium potet
god olje
5 dl kyllingkraft
salt og pepper

Skjær løk i små ringer og potet i små terninger. Varm litt god olje i en tykkbunnet panne og fres løk og potet i 2-3 min. Ha i kyllingkraft. Kok opp og la koke ca 10 min til poteten er kokt. Ha i klippet karse, og la trekke ca 1 min.

Hjemmedyrket karse. Vokser seg ferdig på 5 dager.

Ta suppen av varmen, og purér med en stavmikser til den er helt glatt. Smak til med salt og pepper. Hell noen dråper extra virgin olivenolje på toppen.

Spis og få varmen i deg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar