Søk i denne bloggen

søndag 20. mai 2012

Kaptein Sabeltanns kylling tandoori


I hele vinter har vi sett Kaptein Sabeltann på barne-TV hver søndag. Det vil si, jeg insisterte på at vi skulle se, ungene ville helst stenge TV-en når Sabeltann kom på, for han er litt skummelt. Jeg syntes derimot det var kjempegøy, og det har blitt til at vi alle har sett på. Kaptein Sabeltann elsker tandoori, og jeg liker å introdusere ungene for nye smaker. Ved å si at dette er Sabeltanns favoritt gjør jeg dem litt nysgjerrige. Jeg lagde en mild versjon, men brukte allikevel en hel chilipepper i marinaden. Var veldig spent på reaksjonen, og heldigvis likte de det! Alt gikk ned på på høykant, til og med nabojenten som var på besøk var kjempeglad i kyllingen. «Mer, mer!»

Som tilbehør serverte jeg hjemmelaget nan-brød fylt med poteter, løk og persille, samt stekte grønnsaker. Mangochutney var kjøpt inn og skulle serveres ved siden av også, men glemte den helt, dessverre. Neste gang satser vi at Kaptein Sabeltann også kommer og spiser hos oss, og da lager jeg mangochutney selv, da glemmes den ikke!


Kylling tandoori til 4 personer:
4-6 kyllingfileter eller kyllinglår
3 ½ dl yoghurt naturell
1 ts malt nellik
1 ts korianderfrø
1 ts spisskummen
1 ts kardemomme
1 ts svart pepper
1 ts paprikapulver
1 ts gurkemeie
chilipulver etter smak
1 stor løk
2 fedd hvitløk
1-2 chilipepper
1 liten knoll fersk ingefær (ca 1 ss ferdig revet)
½ dl sitronsaft


Ha grovhakket løk, hvitløk, chili og revet ingefær i en kjøkkenmaskin og finhakk alt sammen. Ha i yoghurt, sitronsaft og krydder, og kjør alt til en jevn masse. Skjær snitt i kyllingkjøttet slik at marinaden trekker godt inn. Legg halvparten av marinaden i bunnen av en skål, og legg kyllingen oppå. Dekk med resten av marinaden. Bruk gjerne en ildfast form, da er det bare å sette rett i ovnen senere. La marinere i kjøleskap i minst 6 timer, og opp til et døgn.

Forvarm ovnen til 200 grader, og stek kylling i marinaden i ca 30 min.

Fyll til nan-brød:
Oppskrift på nan-brød finnes her: Fyllet passer til ca halv porsjon av brødet.


2 ss smør
3-4 poteter
1 løk
3 fedd hvitløk
2 ss hakket persille eller koriander
salt og pepper
Smør og korianderfrø til pensling


Kok potetene så vidt møre. Finhakk løk og surr på svak varme i smør til den er myk og søt. Tilsett knust hvitløk og kokte poteter skåret i terninger. La surre 5-10 min til potetene har fått smak av alt. Smak til med salt og pepper og bland i hakket persille eller koriander. La avkjøle.












Nan-brøddeigen kjevles ut, og man skjærer sirkler rundt en frokosttallerken. Fordel fyllet på ene halvdelen av sirkelene, og brett over. Bruk litt vann langs kanten på sirkelen for å lime igjen, og press sammen kantene. Stikk i nan-brødene, og smør med smør på toppen. Strø litt korianderfrø oppå. Stek i forvarmet ovn på 225 grader i ca 10-12 min.

Stekte grønnsaker:
4 gulrøtter
1 paprika
½ purre
1 fedd hvitløk
1-2 dl kokt ris
Soyasaus og pepper


Gulrøtter skrelles og grovraspes. Purre skjæres i tynne strimler, og paprika i små terninger. Hvitløk knuses. Ha alt i en stor stekepanne eller wok med litt nøytral stekeolje. Surr først på middels varme, så på svak varme til alt er mørt, ca 15-20 min. Ha i litt kokt ris på slutten. Smak til med soyasaus og svart pepper.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar