Søk i denne bloggen

lørdag 28. april 2012

Rabarbra - og blåbærsufflé


Våren er her, og jeg lengter etter sommersmaker og sommerretter.  Rabarbra og blåbær er for meg noen av de beste sommerfavorittene, og jeg måtte da lage sufflé av fjorårets «fangst» som lå i fryseren. Så utrolig godt. Varm sufflé ble servert med smuldrekjeks og vaniljeis.

Alt ble laget uten oppskrift, så det er vanskelig å gjengi med nøyaktige mål. Jeg vil allikevel prøve med å oppgi ca mengder, og beskrive hva jeg gjorde.

Noe av det viktigste med sufflé er at formene er riktig smurte. Bruk halvmyknet smør, og gni formene grundig inn med det. Sett suffléformene i kjøleskap og la smøret stivne. Rett før suffleen skal i ovnen smøres formene med enda et lag smør. Hell sukker langs kantene av formene slik at suffleen lett kan vokse.   

Utgangspunktet mitt er en ujevnet rabarbragrøt eller -kompott. Bruk ca 250 g rabarbrastilker. Kok opp 2 dl vann med 2 ss sukker, og ha i stilkene som er skjært i mindre biter. Kok rabarbraen mør, det tar ca 5-10 min. Jeg hadde da ca ½ liter rabarbrakompott. I denne varme kompotten hadde jeg i 2-3 dl blåbær og varmet dem forsiktig opp. Ikke rør for mye, da sprekker alle blåbærene. Etter hvert blir fargen fin og sterk og rosalilla. Ha til slutt i revet skall av ½ sitron. La avkjøle til lunkent.

3-4 eggehviter bør ha stått litt, og ikke være kjøleskapskalde. Visp dem med rene visper i ren bolle. Ha i en ts sukker før man visper, og ha så i litt og litt sukker etter hvert. Til sammen ca 2 ss.  Pisk eggehvitene blanke og slik at de holder fasongen i noen sekunder, men de skal ikke være helt stivpiskede. Bland eggehvitene forsiktig med en slikkepott sammen med rabarbra og blåbær.

Ha sufflé i smurte og sukrede former. Fyll opp til ca 1 cm under full form. Tørk av kanten. Stek i forvarmet ovn på 200 grader i ca 8-10 min. Suffleen skal ha steget godt opp over kanten av formen, og ha blitt ørlite brun på toppen.

Smuldrekjeks:
Ca 150-200 g kaldt smør haes i en kjøkkenmaskin sammen med ca 1 dl lettkokte havregryn, ca 1 dl hvetemel og 2 ss sukker. Kjør maskinen til jevn smuldremasse. Strø blandingen ut på en bakeplate med bakepapir, og stek på 200 g i ca 10 min. Smør og sukker skal være smeltet, og begynt å bli gyllent, men ikke brunt. Stikk ut sirkler mens det ennå er varmt, og la avkjøle helt. Kjeksene er veldig sprøe og skjøre, men holder fasongen hvis man er forsiktig.

Server en kjeks ved siden av eller på toppen av suffleen. Hvis kjeksen ikke holder fasongen er det like godt med smuldresmuler oppå. Server en kule is ved siden av. Når desserten spises lages et hull i toppen av suffleen og is haes ned i. Kan det bli bedre??





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar