Søk i denne bloggen

onsdag 25. april 2012

Pasta med paprika og pancetta

Nydelig middag laget med gaver. Matvarer en den perfekte gave. Spesielt til noen som liker seg på kjøkkenet. Kanskje man får noe man ikke tar seg råd til ellers, eller man får noe spesielt og hjemmelaget. Til jul fikk jeg hjemmelaget pancetta og hermetisert paprika av gode venner. Jeg har planlagt og tenkt og brygget lenge på hvordan jeg skulle servere og spise dette. Det var ikke nødvendig for meg å spise begge deler sammen, men da jeg endelig landet på noe var det allikevel naturlig å ha dem i samme rett.


Jeg bestemte meg for å lage en god, fyldig, tomatbasert pastasaus. Pancetta skulle sprøstekes og serveres på toppen, og paprikaen ble så vidt varmet i sausen uten å røre den i biter. I sausen brukte jeg ferske urter som jeg fikk i vertinnegave forrige helg, og pastaen selv var en gave fra en venninne fra tidligere. Beste måltid på lenge!


Til 2 personer:
Et stykke pancetta (eller bacon) på ca 150-200 g
1-2 grillede, røde paprika
1 sjalottløk
2 fedd hvitløk
2 dl rødvin
1 boks hermetiske tomater
2 ss kalvefond (eller en buljongterning)
4-6 kvister fersk timian
salt og pepper
masse fersk bladpersille
fersk revet parmesan
260 g pasta
god olivenolje og litt revet muskatnøtt

Finhakk løk og knus chili. Stek løken myk i litt god olje og tilsett hvitløk. Ha over vin og la koke inn. Hell over tomater og kanskje en desiliter vann. Kok opp og ha i fond og timian. La koke inn til en tykk saus, ca 10-15 min.

I mens kokes pasta i godt saltet vann. Pancetta skjæres i tynne skiver og sprøstekes. Legg den på kjøkkenpapir for å renne av overflødig fett. Smak på sausen og tilsett salt og pepper etter behov. En liten skje sukker kan også være godt hvis tomatene er litt syrlige. Fjern timiankvistene. Ha i bladpersille, og legg grillet paprika forsiktig i sausen for å varme opp. Ikke rør paprikaen i stykker.


Når pastaen er kokt helles vannet av, og noen dråper god olje på blandes med pastaen. Riv også litt muskatnøtt og bland i pastaen. Legg pasta på en tallerken, ha på noen skjeer saus, og legg paprika oppå sausen. Ha pancetta oppå der igjen og fersk parmesan på toppen.

Takk for maten og takk for gavene! Imponert over kjempegod, hjemmelaget pancetta. Heldig som får smake


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar