Søk i denne bloggen

torsdag 12. april 2012

Laks med ertesaus og helkorn

Endelig er jeg tilbake til det som jeg opprinnelig ønsket med bloggen min: å lage sunne og gode retter fra bunnen av, og som står på bordet i løpet av 30 min. Det er viktig med god og sunn mat også i en hektisk hverdag, og med litt tips og inspirasjon er det ikke så vanskelig. Har klart å lage flere slike middager denne uken, og de kommer på bloggen etter hvert.

 Dagens middag er hentet fra månedens utgave av Tara Smak. Så enkelt og genialt og kjempegodt. Ungene var spesielt glad i den grønne ertesausen. Erter er søte på smak og fargen ble kjempefin! Hele hvetekorn eller hveteris som tilbehør var nytt for meg, og en gledelig fornyelse. Jeg brukte Møllerens helkorn hvete, og det ble kjempegodt. Finnes nok andre varianter også.

Til 4 personer:
1-2 laksefileter til hver
3 dl hvetekorn
1 rød paprika
1/2 ts salt
nykvernet svart pepper
3 dl frosne erter
1 dl vann
1 1/2 ss kyllingfond eller 1 terning kyllingbuljong
1 dl lett crème fraîche
1 ss hakket timian
salt og pepper

Hvetekorn kokes i vann med 1/2 ts salt i 10-15 min eller etter anvisning på pakken. Hell av kokevannet. Skjær paprika i terninger og bland i hveten.


Laks krydres med salt og pepper og stekes ca 4 min på hver side. Den kan gjerne hvile noen minutter før servering.


Kok opp erter med vann, kyllingfond og timian, og la koke i ca 3 min. Mos ertene med en stavmikser. Tilsett crème fraîche og varm opp. Smak til med salt og pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar