Søk i denne bloggen

onsdag 11. april 2012

Blåskjell Curry Curry Nam Nam


Det er en restaurant i Bergen som heter Curry Curry Nam Nam som serverer enkle og rimelige indiske og pakistanske retter. Det er noen år siden jeg har vært der sist, og litt usikker på om den fremdeles er der, men de deilige karrirettene og silkemykt, nystekt nan-brød glemmer jeg ikke lett. Jeg jobbet i nærheten tidligere, og overtidsmat ble alltid inntatt der.

De deilige karrismakene kan gjerne overføres til blåskjell. Vi er så utrolig heldige som har hytte på en øy, og i påsken sanket vi blåskjell og lagde i stand et himmelsk måltid. Temmelig enkelt, og garantert fangst (i motsetning til fiske). Gode tips om blåskjellsanking finnes her: http://www.friluftsliv.no/turmat/blaskjell.html Ikke glem å sjekke om de kan spises eller ikke. Hver uke oppdateres blåskjellvarselet: http://www.matportalen.no/verktoy/blaskjellvarsel/

Hver gang jeg selv lager blåskjell lager jeg alltid to varianter. Den ene er den tradisjonelle med grønnsaker og hvitvin (http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/04/blaskjell-med-hvitvin.html). I tillegg må jeg alltid lage en annen type. Noen ganger eksperimenterer jeg, noen ganger lager jeg en rett jeg vet er god. Denne versjonen med karri og kokosmelk hadde jeg utforsket før og visste at det kom til å bli suksess.

Beregn raust med skjell og ca 1 kg pr person. I tillegg trenger du til 4 personer:

1 løk
2 stenger selleri
2 gulrøtter
2 fedd hvitløk
2 dl tørr hvitvin
1 boks koksmelk
2-4 ss rød karripasta
1 ts salt
Hakket persille eller koriander

Hvor mye karripasta man bruker er en smakssak. Jeg liker å spise suppen også, og den blir veldig sterk med 4 ss. Men for at blåskjellene skal ha litt hete i seg også bør man bruke så mye. Som sagt: smakssak.

Blåskjell skylles noen ganger i vann. Åpne skjell som ikke lukker seg skal kastes. Bruk en stor panne slik at det er plass til å riste på skjellene i pannen. Kok i to omganger om nødvendig.

Finhakk grønnsaker og surr 10-15 min i olje. Hell over vinen og la dampe inn noen minutter. Ha i kokosmelk og karri og rør ut. Smaksett med salt. Ha i blåskjellene og legg på lokk. La dampe i 10 min og rist på pannen slik at blåskjellene «bytter plass» etter 5 min. Skjellene er ferdige når de er godt åpnet. Bland inn hakket persille eller koriander til slutt. Serveres med brød, og gjerne hjemmelaget nanbrød. Nam nam!

2 kommentarer:

  1. Curry curry nam nam ja, jeg har også lurt på om den er der ennå, maten der var himmelsk. Jeg hadde lammecurryen som favoritt. Må visst opp i gaten der å se om den er der ennå en dag.

    SvarSlett