Søk i denne bloggen

søndag 8. april 2012

Andebryst med stekt sopp og middelhavsgrønnsaker


Et ekte festmåltid består av kjøtt eller fisk og masse forskjellig tilbehør. I følge min mann er det tilbehøret som gjør måltidet, og han koser seg aller mest når han kan velge og vrake i mye forskjellig. I går hadde vi derfor et herremåltid med andebryst, sopp stekt i andefett, stekte middelhavsgrønnsaker, dampede sukkererter, kokte poteter og rødvinssaus.  Kan ikke bli bedre på påskeaften.

Andebryst:
Til 4 personer  ville jeg brukt 2- 3 andebryst. Snitt fettet på andebrystene og strø på med salt og pepper.  Brun brystene på begge sider og legg i en ildfast form. Ta vare på fettet til å steke sopp i. Stek andebrystene på 160 grader i 10-15 min. Kjernetemperatur skal være mellom 60 og 65 grader avhengig av hvor rød man ønsker den. La hvile 10-15 min. Skjær i tynne skiver og server

Stekt  sopp:
Sopp skjæres i tynne skiver. Stek i andefett eller smør. Krydre med salt og pepper. Ha på en noen skvetter fløte og la tykne. Strø på rikelig med persille.

Stekte middelhavsgrønnsaker
1 squash
1 rød eller gul paprika
1 løk eller 1 bunt med vårløk
1 fedd hvitløk
Salt og pepper
1 lite glass svarte oliven
150 g fetaost
Fylte pepperdew til pynt

Squash og paprika skjæres i terninger, løk finhakkes og hvitløk knuses. Stek alt på middels varme i ca 15 min til grønnsakene er myke og blanke. Smak til med salt og pepper. Ta bort fra varmen. Smuldre fetaost i og bland. Bland til slutt i oliven (som bør ha romtemperatur), og pynt med fylte pepperdews på toppen.

Enkel rødvinsaus
2 dl rødvin
3 dl buljong eller kjøttkraft
1 dl fløte
Salt, pepper, muskatnøtt

Kok opp rødvin med buljong eller kraft og reduser med ca 1/3. Ha i fløte og la koke videre i 10-15 min. Smak til slutt til med salt, pepper og muskat, samt mer fløte hvis ønskelig.

Kokte poteter og dampede sukkererter gjør måltidet komplett, men kan også gjøres mer utav hvis ønskelig.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar