Søk i denne bloggen

søndag 18. mars 2012

Sjokolade- og appelsindessert

For litt over et år siden skrev jeg et innlegg som het Februardessert med rester av julekaker som utgangspunkt for desserten. Dette innlegget burde da kanskje hete Marsdessert, for utgangspunktet mitt var: "Jeg har fremdeles kransekake igjen etter jul, hva gjør jeg med det?" I tillegg lagde jeg sjokolade- og vaniljeboller på bestilling av en venninne som kom på besøk i går, og lagde selvfølgelig alt for mye sjokoladekrem til fyllet. Til slutt hadde jeg også ganske mye nylaget appelsinmarmelade stående.

For en fantastisk dessert det ble. I alle fall etter mine smaksløker. Det smakte som en sofistikert, stor Jaffa Cake, disse sjokoladekjeksene med appelsinfyll, bare med mer utpreget både appelsin- og sjokoladesmak.

Selve sjokoladedesserten som basis trengs ikke lages på denne måten, man kan bruke hvilken som helst mørk sjokolademousse, -fromasj eller -krem. Legg oppdelte kransekakebiter først i en skål, og sjokoladedessert oppå. Topp det hele med noen gode skjeer appelsinmarmelade.

Sjokoladekrem:
1,5 dl kremfløte
100 g sjokolade 70 %
50 g sjokolade 86 %
2 egg
1 ss sukker

Grovhakk sjokolade og ha i en bolle som tåler kokende væske. Varm opp fløten til like under kokepunktet, og hell over sjokoladen i en tynn stråle mens man rører hele tiden. Rør godt til all sjokoladen er løst opp. La avkjøle mens man rører regelmessig i blandingen. Ofte i begynnelsen og så sjeldnere og sjeldnere til den har nådd romtemperatur.

Del eggene. Pisk eggeplommene med sukker til lys og luftig konsistens. Pisk sjokoladekremen luftig også, og ha i eggeplommene. Pisk til slutt eggehvitene stive og bland forsiktig i. La stå kjølig noen timer, men la få romtemperatur før servering.


 














Er forresten veldig glad i denne dessertskålen med tilhørende små skåler. Fått av min farmor. Liker naturligvis å fylle den med jordbær om sommeren for å spise sammen med is eller krem.


1 kommentar:

  1. Du hendelse! Det der så bare fantastisk digg ut!! "Pavlovs hunder" *ler*

    SvarSlett