Søk i denne bloggen

torsdag 15. mars 2012

Seibiff

I går hadde vi seibiff til middag. Det er sikkert både 15 og 20 år siden jeg spiste hjemmelaget seibiff sist. Det er synd, for det er fantastisk godt. Jeg er litt redd for at hjemmelaget seibiff "dør ut". Det tar litt tid å lage, og det tar vi oss ikke tid til i hverdagen. Det er kanskje heller ikke det man velger å lage i helgene. Men jeg vil oppfordre alle middagslagere å huske på seibiffen. Kanskje vi kan ta oss tid til denne gode middagen i påskeferien?
 
Til 4 personer:
600 g seifilet
2 ss smør
2 ss hvetemel
Ca 1 liter vann og 2 buljongterninger eller ca 1 liter kraft
1 sjalottløk
2 store løk
2 ts sukker
2 ss eddik

Brun smør og mel i en tykkbunnet gryte. Spe på med vann eller kraft til passe tykkelse på sausen. Ha i buljong hvis man bruker vann. Skrell en sjalottløk og del i to. Ha løken i sausen og kok i 20-30 min. Smak til med salt og pepper, og bruk gjerne litt sukkerkulør hvis man vil ha sausen brunere.

Skjær løk i tynne strimler, og stek myk på svak varme i ca 15 min. Bland sukker og eddik og rør til sukkeret er løst opp. Hell over løken og la trekke inn.


Skyll og tørk fisken og ha i en ildfast form. Legg stekt løk på fisken og hell over brun saus. Ha i forvarmet ovn på 200 grader i ca 15 min, eller til fisken er ferdig. Tynne fileter trenger nok bare 10 min, mens tykke blokker trenger kanskje 20 min. Server med kokte poteter og grønnsaker. Denne gangen dampet vi blomkål, brokkoli og grønne bønner til.


1 kommentar: