Søk i denne bloggen

mandag 12. mars 2012

Froskemuffins


Lille Solstrålen min fylte tre år i helgen, og hva er vel mer naturlig da enn å lage froskemuffins? Hun fikk en kosefrosk av tanten og onkelen sin i fødselsgave, og fra hun kunne velge kosedyr selv har ikke den frosken veket fra hennes side. Unntatt i barnehagen. Hun får ikke ta den med i barnehagen lenger etter at hun glemte den der en gang og lå og ropte etter frosken hele natten. Når noe er vont eller leit eller hun er trøtt da er det bare frosken som gjelder (og helst smokken også).

Muffinsene er enkle vaniljemuffins med vaniljesmørkrem mellom marsipanlagene for å lime dem sammen. Jeg lagde froskene dagen før slik at øyne og munn skulle sette seg og bli stive. Jeg brukte ferdig farget marsipan og til 24 frosker brukte jeg ca 150 g grønn marsipan i tillegg til 150 g rosa marsipan. Den grønne marsipanen ble kjevlet ut til noen millimeters tykkelse. Først stakk jeg ut rundingene som kulle bli hodene, og deretter de små rundingene til øynene. Til hodet brukte jeg et metallmålebeger som brukes til å måle drinker med, og til øynene bruke jeg bakenden på en metallsprøytetipp.

Jeg blandet 1 ss lettpisket eggehvite med noen desiliter melis og noen dråper sitronsaft til passe tykkelse. Ha litt mer en halvparten i en sprøytepose og sett resten til side. Lim øynene på hodet med glasuren og tegn deretter det hvite i øynene. Resten av glasuren farges svart med matfarge. Tegn prikker i det hvite og smilemunn. Legg utover til tørk.


















Til 12 store eller 24 små muffins:
150 g romtemperert smør
2 dl sukker
3 store egg (helst romtempererte)
3 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker eller -ekstrakt

Rør smør og sukker hvitt. Ha i ett egg om gangen og rør godt mellom hvert egg. Ha i resten av ingrediensene og bland til du har en jevn røre. Fyll muffinsformer maksimum 3/4 fulle, og stek midt i ovnen på 180 grader. Små muffins trenger ca 12 min, de store trenger ca 20. Avkjøl før man har krem på.

Former med frosker på må man jo også ha!

Vaniljesmørkrem:
200 g romtemperert smør
6,5 dl melis
1 ts vaniljesukker eller -ekstrakt

Pisk smøret mykt, og tilsett melis litt om gangen. Rør til man har en myk krem og ha til slutt i vanilje.

Nå kan man kjevle ut og stikke ut rundinger av den rosa marsipanen. Bruk en utsikker som passer toppen på muffinsene. Ha først på et godt lag med krem og legg den rosa ringen oppå. Ha litt krem i midten av den rosa marsipanen og fest en frosk på toppen av hver muffins.



Og her har vi originalen en dag den skulle ut og gå!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar