Søk i denne bloggen

onsdag 21. mars 2012

Appelsinkake med kanelkrem

På reise i til USA forrige måned falt jeg for fristelsen til å kjøpe et kakeblad, og har kommet til konklusjonen at amerikanerne utvilsomt kan kake. Dette er en supersaftig kake med appelsinmarmelade i røren, og med appelsinostekrem mellom lagene. På toppen valgte jeg heller å bruke en kanelmarengskrem som jeg fant på bloggen Gry's kjøkkenskriverier i stedet for ostekremen. Dette er en stor og mektig kake, og absolutt en av de beste jeg noen gang har laget. Det er selvfølgelig til denne kaken jeg har laget appelsinmarmelade tidligere i uken også!

Kaken ble servert i pappas bursdag siden han er så glad i appelsinmarmelade og enda mer glad i kanel!

Bunn:
3,5 dl sukker
3 dl nøytral olje, jeg brukte solsikkeolje
3 store egg
1/2 ts appelsinekstrakt (valgfritt)
6 dl hvetemel
1 ts kanel
1 ts natron
1/2 ts salt
2,5 dl kefir
4 dl appelsinmarmelade
3 dl grovhakkede pecannøtter

Forvarm ovnen til 180 grader. Rist nøttene i ovnen når den er varm. Ha dem i en ildfast form og sett inn, gjerne med varmluft. Etter 3 min ristes nøttene i formen, og settes inn igjen. La stå i 2-3 min til, og ta dem så ut.

Pisk olje, egg, sukker og appelsinekstrakt i en mikser til alt er lyst og luftig. Bland det tørre og ha i vekselvis med kefir. Når alt er godt blandes haes appelsinmarmelade og pecannøtter i.

Kaken må enten stekes i tre former eller omganger, eller man må forhøye kakeformen litt, for denne blir stor når den stekes. Jeg brukte avklipp av en tykk silikonstekematte som jeg plasserte langs kanten i springformen for å gjøre den høyere. Kaken stekes i ca 60 min. Stikk i den for å sjekke om den er ferdig. Avkjøl på rist.

 Appelsinostekrem:
Skallet av 1 appelsin
3 ss ferskpresset appelsinsaft
200 g smøreost
100 g mykt smør
500 g melis

Vask skallet på appelsinen i varmt vann før man river det. Pisk ost og smør til det er mykt. Tilsett appelsinskall og -saft, og bland i. Ha i melis i 2-3 omganger og rør godt til en silkemyk krem.

Oppskrift på kanelmarengskrem finnes her: http://gryskjokkenskriverier.blogspot.com/2012/02/kanelkake-med-kanelmarengstopping.html Jeg brukte halv porsjon.



Del kaken i 3 (eller flere deler!). Smør utover ca 1/3 av ostekremen, og legg på midtstykket. Smør på enda 1/3 og legg på toppen. Resten av kremen brukes til å smøre på sidene. Ha kanelmarengs på toppen og overlapp litt med ostekremen. Pynt med appelsinbåter og/eller pecannøtter.



 
 


1 kommentar:

  1. Mmm den både ser og høres god ut!
    Takk for koselig kommentar og for at du linker til meg. Klem fra Gry : )

    SvarSlett