Søk i denne bloggen

onsdag 22. februar 2012

Ovnsrett med nachos

Det første jeg la merke til da vi mellomlandet i New York på vei til Kansas City og besøk til min bror m/ fam var fastfoodretten Loaded Nachos. Jeg motstod trangen til å kjøpe det på flyplassen, og tror det var en god avgjørelse, men vel fremme på et skikkelig kjøkken kastet jeg meg rundt og lagde min egen versjon.


Fikk høre av halvamerikaneren, min bror, at dette ikke var slik de spiste Loaded Nachos. Jeg valgte å legge chipsene på toppen for at de skulle holde seg sprøe, mens de vanligvis legges på bunn (derav loaded) (og blir myke). Jeg hadde bare revet ost på toppen, mens de vanligvis bruker en tykk ostesaus oppå tomatsausen.

Min bror har om sommeren en fin grønnsakshage, og hadde fremdeles hermetiserte tomater igjen. Nam! Fantastiske til denne retten. Hvis ikke jeg hadde det ville jeg brukt en boks hermetiske tomater i tillegg til ca 1 kilo ferske (eller to bokser).


Til 8 personer:
800 g kjøttdeig
2 ts spisskummen
2 ts røkt paprikapulver
salt og pepper (svart og hvit)
1 boks tomater
1 kg ferske tomater
1 rød paprika
1 grønn paprika
1 stor løk
2 stenger selleri
2 fedd hvitløk
2 ts oregano
2 ts timian
1 ss eddik
1-3 ts Tabasco (etter smak)
salt og pepper
400 g nachochips
400 g revet ost, gjerne en blanding av Cheddar og hvit ost

Kjøttdeigen stekes i to til tre omganger, og krydres med spisskummen, paprikapulver, salt og pepper. Fordel utover en stor eller to mindre ildfaste former.

Finhakk grønnsakene. Begynn med å frese løk, hvitløk og selleri i matolje på middels varme. Etter 5-10 min tilsettes paprika. Fres videre i ca 10 min. Tomater skåldes, flås og hakkes. Ha i tomater og kok opp. Tilsett oregano og timian. La koke til alt er mørt. Smak til med eddik, Tabasco, salt og pepper. Fordel over kjøttdeigen.

Fordel chips over sauen, og ha på mye revet ost på toppen. Gratiner i ovnen i 10 min til osten er smeltet og gylden. Spises med en gang for å unngå at chipsen blir myk.






2 kommentarer:

  1. Nam!! Herlighet. Nå har jeg ikke vært på bloggen din på en stund, men åh så mye digg du har laget siden sist! Tror jeg må prøve denne oppskriften til helgen.

    Misunner dere som har reist over dammen! God ferie :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Koser oss veldig, og faatt masse inspirasjon.

      Slett