Søk i denne bloggen

mandag 20. februar 2012

Katrines kneippbrød

Jeg er fremdeles på tur til USA på besøk til min bror som bor her. Det han savner mest av mat i det daglige er skikkelig brød. Det gjør vi alle etter bare noen dager her borte. Brødet som man får tak i her er som regel veldig søtt, veldig mykt og veldig annerledes. Min bror har prøvd å bake selv uten hell. Han skylder på melet, så jeg har tatt med både norsk mel og norsk gjær for å lage et skikkelig brød til ham.

Jeg er veldig glad i brøddeigblandingen hvetemel med litt grovt rug i. Synes det ligner mye på kneipp selv om det egentlig skal lages med grovt hvete. Derfor blir dette mitt eget kneippbrød.

Til 1 langt kneippbrød eller 2 kortere:
600 g hvetemel
150 g sammalt rug grov
1 pk gjær
1/2 ts salt
1 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)
lunkent vann

Bland alt det tørre og rør i oljen. Varm opp litt vann til ca 37 grader og rør ut gjæren (hvis fersk). Ha i deigen, og spe på med litt og litt lunkent vann til deigen er passe klissete. Elt eller kna godt, og sett til heving på et lunt sted. Hev til dobbel størrelse.

Kna luften ut av deigen og kjevle til et (eller to) rektangel, ca 1,5 cm tykk. Rull fra langsiden og sett på smurt bakeplate. Slik hever brødet seg i høyden i stedet for i bredden. Etterhev i 30-45 min og stek på 220 grader i ca 30-45 min. Bank på undersiden av brødet for å høre om det er ferdig. Skal høres hult ut. Spises ferskt med godt smør og pålegg. Min bror hadde valgt leverpostei (men det får han heller ikke i USA).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar