Søk i denne bloggen

onsdag 29. februar 2012

Karrigryte i trykkoker


For noen uker siden vant jeg en kokebok om trykkoking på en utfordring på Matbloggsentralen. Boken er Karsten Kromans «Trykkoker kokeboken» (2010). Her er det mange flotte oppskrifter, og det geniale med en trykkoker er at man koker flotte, gode middager på veldig kort tid. Slik kan man unne seg gode gryter og supper i hverdagen som ellers tar litt tid å koke.

Jeg falt for en oppskrift på karrigryte. Min gryte ble ikke helt lik originalen, for jeg hadde ikke alle ingrediensene i hus. Svinebog ble byttet ut med kylling og fersk ananas med hermetisert. Godt ble det uansett, og prøv å forestill deg duften av fersk karrigryte når man åpner lokket på trykkokeren. Nydelig. Har man ikke trykkoker skal retten kokes i 30 min. Ikke så ille det heller...

Til 4 personer:
en kylling på ca 1,5 kg (eller 1 kg kyllinglår eller svinebog)
3 gulrøtter
6 hele, ferske løker
2 skiver fersk ananas (eller en liten boks hermetisk ananas)
1 rød paprika
1 knoll fersk ingefær
karri og fersk chili etter temperament (falt virkelig for det uttrykket)
2-3 fedd hvitløk
5 dl vann
2-3 ss Maizena
fersk koriander
salt og pepper

Gulrøtter skrelles og deles i store stykker på skrå. Løk skrelles, og beholdes hele. Skrell ananas og skjær i store biter. Paprika skjæres i tynne strimler. Finhakk chili og ingefær.

Del kyllingen opp i lår- og brysttykker. Fjern fett og skinn. Brun kyllingbiter i trykkkokeren sammen med salt og pepper. Skru ned varmen og dryss over karri, chili og knust hvitløk. Legg grønnsaker oppå kjøttet. Bland Maizena ut i vannet og hell over kjøttet. Sett lokket på trykkokeren og kok opp. La koke i 8 min. Avkjøl. Brukes hermetisk ananas has den i etterpå, rett før servering sammen med fersk koriander (eller persille som var det jeg hadde). Smak til med salt og pepper.

I dag serverte jeg med fullkorsris til. I boken blir retten servert med kremmerhus av rispapir. Det vil jeg gjerne prøve en annen gang.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar