Søk i denne bloggen

mandag 13. februar 2012

Biscotti


Biscotti er en av de beste kjeksene jeg vet om og altfor undervurdert i mitt kjøkken. Dette er faktisk første gang jeg lager dem selv.... men absolutt ikke siste. Utrolig godt med en liten kjeks dyppet i kaffen etter middag.  Og neste gang skal jeg prøve med biter av mørk sjokolade i. Oppskriften her fant jeg på TRINEs MATblogg.  og den eneste endringen jeg gjorde var å bruke både mandler og hasselnøtter i kjeksene.

100 g mandler
100 g hasselnøtter
250 g sukker
3 ss vaniljesukker
3 egg
1 klype salt
skallet av 1-1,5 sitron
400 g hvetemel
1,5 ts bakepulver

Rist mandler og hasselnøtter hver for seg forsiktig i en strekepanne. Mandlene grovhakkes. Nøttene rulles i et kjøkkenhåndkle for å fjerne skallet. Grovhakk nøttene. Skill eggene. Pisk eggeplommer med sukker og vaniljesukker til blandingen er lys og luftig. Visp eggehvitene stive med en klype salt. Vend forsiktig hvitene med plommene, litt om gangen. Tilsett mandler og sitronskall, og vend til slutt forsiktig i mel og bakepulver. Rør til man har en fast deig.

Del deigen i tre emner som rulles til tykke pølser like lang som bakeplaten er bred. Legg pølsene på bakeplaten og trykk ut til ca 6 cm bred og 2 cm høy. Stek ved 175 grader i 30-35 min. Ta biscottiene umiddelbart på et skjærebrett og skjær i ca 2 cm tykke skiver. Avkjøl på rist. Oppbevares i tett boks.


Serveres vanligvis ved siden av kaffe for å dyppes og bløtes litt i den, eller ved siden av vin santo, en søt dessertvin. Ungene fikk hver sin skål med litt melk for å dyppe i, og det var veldig populært. Som sagt, ikke lenge til neste gang!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar