Søk i denne bloggen

onsdag 4. januar 2012

Sjokoladeis


Å himmelske ting: en mektig og allmektig hjemmelaget sjokoladeis. Den troner helt alene uten noe pynt eller dill eller tull (det hadde jeg ikke tid tid, måtte spise med en gang). Jeg fant oppskriften på en annen blogg, og dette er en av Hellstrøms kreasjoner: http://spiseskje.blogspot.com/2011/07/hjemmelaget-sjokoladeis.html


6 eggeplommer
200 g sukker
2,5 dl fløte
5 dl h-melk
60 g kakao
60 g mørk sjokolade, grovhakket


Melk, fløte og halvparten av sukkeret varmes opp til like under kokepunktet. Ta pannen av varmen. Pisk eggedosis av resten av sukkeret og eggeplommene. Hell fløtemelken i en tynn stråle i eggedosisen mens du rører godt hele tiden. Ha alt tilbake i pannen og varm forsiktig opp til blandingen tykner.

Blandingen skal absolutt ikke koke, og du må følge med hele tiden. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid det tar før isen tykner, og denne gangen tok det ca 20 min. Når blandingen er tykk siktes litt og litt kakao i om gangen. Rør godt ut slik at det ikke blir klumper. Ha til slutt i grovhakket sjokolade og rør til alt er smeltet, jevnt og glatt.

Sett blandingen i kjøleskap i minst 12 timer før isen lages. Har man ismaskin helles blandingen i den og røres til softistykkelse. Sett så i fryseren for at den skal bli skikkelig frossen. Har man ikke ismaskin bør man røre i isen hvert kvarter til den får softistykkelse. Dette for å unngå iskrystaller i herligheten.

Jeg sier det igjen: HIMMELSK! Dette var det aller siste jeg spiste i 2011, og utvilsomt det aller beste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar