Søk i denne bloggen

mandag 16. januar 2012

Sjokolade-cake pops



Har laget noe som ligner på cake pops tidligere, men dette er første gang jeg har gjort det skikkelig. Det vil si at jeg denne gangen lagde dem i ca lollipopstørrelse, satt pinnen fast, dekket med sjokolade og dyppet i strø. Kjempegøy, og jeg som elsker snop og søte saker syntes jo de var kjempegode.

Det beste med cake pops er at det er perfekt måte å bruke opp rester. Kakeavskjær og smårester av krem er det som trengs i tillegg til det de pyntes med. Disse popsene ble laget av avskjær fra sukkerbunn, og jeg hadde til sammen ca 1/3 kakebunn i fryseren. I tillegg hadde jeg to ulike rester av sjokoladekrem (ganache) i fryseres. Trengte litt til og lagde dermed litt smørkrem som jeg tilsatte kakao og vaniljesukker. Kombinasjonen med 50/50 ganache og smørkrem ble kjempegod.

Ganache lages ved å varme opp ca 1 dl kremfløte til kokepunktet. Tilsett 100 g grovhakket mørk sjokolade. Rør godt til all sjokoladen er smeltet. La avkjøle mens man rører i kremen ca hvert kvarter. La gjerne stå kaldt natten over for at den skal stivne skikkelig, men før kremen brukes bør den få romtemperatur.

Smørkrem blandes ved å bruke ca 100 g romtemperert margarin, og jeg liker at det er saltet. Bland i ca 1 dl melis, 1/2 ts vaniljesukker og 1 ss kakao. Rør godt til en myk og luftig krem. Blandes med den romtempererte ganachen. Smuldre kaken over kremen og rør til jevn røre. Trill små kuler som settes kaldt. Enten et par timer i kjøleskap eller en halv time i fryseren.

Når kulene er faste smeltes noen ruter sjokolade enten over vannbad eller i mikrobølgeovn. Ca 1 cm av pinnene til popsene stikkes i sjokolade og så i kulene. Sett kaldt igjen samme lengde som sist. Dette for å feste pinnene skikkelig.

Til slutt dekkes kulene med sjokoladetrekk og pyntes med strø. Jeg dekket noen med hvit sjokolade og noen med mørk sjokolade. Sjokoladen smeltes i en bakebolle over vannbad eller vanndamp. Erfarte at det var enklere å helle smeltet sjokolade over kulene enn å dyppe dem i sjokoladen. Mørk sjokolade er også mye enklere å jobbe med enn hvit sjokolade.

La popsene stå for å stivne i ca 3-5 min før man ruller dem i en skål med kakepynt. Ønsker man litt mindre pynt på hver kule kan man heller ha litt strø utover bakepapir og rulle i det. Sett popsene kjølig til sjokoladetrekket har stivnet.



Tar seg flott ut på kakebordet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar