Søk i denne bloggen

tirsdag 17. januar 2012

På en snurr med sjokolade og vanilje

Det er vitertid, forkjølelsestid, hoste-tid og være hjemme-med-sykt-barn-tid. I dag var to av tre syke og vi måtte finne på noe å kose oss med. Ikke minst fordi tredjemann måtte i barnehagen og ikke fikk være hjemme med mamma. Det er urettferdig! Da ble det snurrer med sjokolade- og vaniljekrem. Farlig gode, i hvert fall når de er nystekte og ennå litt varme.


Lagde en liten porsjon bolledeig som var akkurat passe til ett brett snurrer. Hadde noe smeltet (og stivnet) sjokolade til overs etter å ha laget cake pops, og den var perfekt til å lage krem av. Vaniljekrem kan lages selv eller man bruker ferdig.

Vaniljekrem:

1,5 dl fløtemelk
30 g sukker
1 ss Maizena
1 eggeplomme
2 ts vaniljesukker

Bland eggeplomme, sukker og Maizena i en bolle. Kok opp melken. Hell litt over i bollen med egg og sukker, og rør godt. Ha alt tilbake i melken og varm opp til det tykner. Vips godt hele tiden. Sett til avkjøling.


Sjokoladekrem:

75 g sjokolade
25 g smør
2 ss fløte


Smelt smør og sjokolade. Ha i fløte. Sett til avkjøling mens man rører jevnlig i kremen. Den kan avkjøles underveis i kjøleskap, men husk å ta ut tidsnok. Kremen må  ha romtemperatur for å kunne smøres utover bolledeigen.

Bolledeig:
300 g hvetemel
1/2 dl sukker
en liten klype salt
1/2 ts kardemomme
1/2 pk gjær
35 g smør
1 1/2 dl melk

Smelt smør i en panne og tilsett melk. Varm til 37 grader. Smuldre gjæren i væsken. Bland alt det tørre og ha i utblandet gjær. Elt godt og sett til heving i ca 30-60 min.

Kna ut luften av deigen, og kjevle til et stort rektangel, ca 1 cm tykt. Smør først på sjokoladekremen, og deretter vaniljekremen. La det være ca 1 cm uten fyll i langenden lengst fra deg. Rull sammen rektangelet, begynn nærmest deg og rull fra deg.

Skjær boller med en skarp kniv, ca 2 cm tykkelse. Sett på en bakeplate. Sett brettet over vasken fylt med  varm vann, og etterhev der i ca 20 min. Stekes i forvarmet ovn på 225 grader i 10 min. Spis så snart bollene er såpass avkjølte at man ikke brenner seg lenger!




 

10 kommentarer:

  1. Nam, dette så utrolig godt ut, jeg elsker gjærbakst.

    SvarSlett
  2. Takk for det. Kan forsikre at de var nydelige.

    SvarSlett
  3. Mmmmm! Desse såg utruleg gode ut. Må ta å laga dei i nærmaste framtid trur eg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Inspirerende med skryt :-)

      Slett
    2. Sit her og ser gjennom oppskrifta for å finna ut kva eg treng å kjøpa inn, og lurer då på om gjæren du har brukt er fersk eller tørr?

      Slett
    3. Det husker jeg ærlig talt ikke. Jeg bruker det jeg har, men foretrekker fersk hvis jeg har tilgang på begge deler. Lykke til, håper de blir gode!

      Slett
    4. Då var bollane bakt (med fersk gjær) og dei blei kjempe gode! Glømte riktignok å etterheva i 20 min, men det verka ikkje som om det gjor noko på smaken ;)

      Slett
    5. Så utrolig gøy! Jeg får besøk i helgen (av en Hege!!) og hun har bestilt disse bollene til dessert. Gleder meg til å lage dem igjen!!

      Slett
  4. Disse så kjempegode ut, og jeg sitter akkurat og lurer på om jeg skal prøve dem med nugatti i istedet for å lage sjokoladekremen selv, for litt lat er det vel lov å være i blant ;o)

    Flott blogg du har, skal ta en titt på flere av oppskriftene dine nå

    Beate

    SvarSlett
    Svar
    1. Nugatti går nok strålende. Hørtes også kjempegodt ut. Takk for at du tok turen innom!!

      Slett