Søk i denne bloggen

lørdag 21. januar 2012

Ostehorn

Disse hornene lagde jeg i stedet for pølsebrød da vi hadde besøk av mange barn. Ved siden av ble det servert pølser og kjøttboller på spyd, og så kunne man forsyne seg med det man ønsket. Bruker litt grovt rugmel i deigen for å få dem grovere. Deilig horn til innemåltider, og utmerket til å ta med på tur!


Til 24 horn:
400 g hvetemel
100 g grovt rugmel
1 pk gjær
2 ss rapsolje eller annen matolje
1/2 ts salt
1/2 ts sukker
lunket vann

raspet ost

Bland alt det tørre. Ha i olje. Varm opp vann og løs opp gjæren i en desiliter av vannet. Bland gjæren i deigen og spe på med litt og litt vann til deigen er passe klissete. Elt godt, minimum 5-10 min, og gjerne i en kjøkkenmaskin. La deigen heve på et lunt sted til dobbel størrelse.

Kna luften ut av deigen og del opp i tre emner. Kjevle emnene til en sirkel, ca 1/2 cm tykk. Skjær i åtte snitter, og legg raspet ost i den tykke enden av snitten. Rull fra den tykke enden og bøy hornene før de legges på en bakeplate. La etterheve i 30 min. Pensle hornene med litt vann og strø litt raspet ost på toppen. Stekes i 10-12 min på 225 grader.






2 kommentarer:

  1. Den bakte jeg i dag, kjempe gode og enkle å lage :-) Anbefaller!

    SvarSlett