Søk i denne bloggen

fredag 13. januar 2012

Luxus hverdagswok

Eller hverdagsluksuswok, jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er hverdags eller luksus. Meningen var å lage en enkel hverdagswok, men mens jeg holdt på med alle de forskjellige grønnsakene og i tillegg hadde i biffkjøtt følte jeg meg ganske råflott! Dette er ikke vanlig hverdagsmat, eller??? Tar med glede i mot meninger!


I en hverdagswok bruker man de grønnsakene man har eller liker, og det er jo ingenting feil med å bruke frossenblandinger eller ferdig oppskårne grønnsaker. Går fortere også. Jeg var og handlet i går, og kjøpte det de hadde av utvalg på min nærmeste Rema 1000, og brukte litt av alt i woken i dag. Egentlig ingenting å klage på, selv om det ikke er så mange typiske wok-grønnsaker.

I stedet for biffkjøtt er svinekjøtt, kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig glimrende erstatninger. Sausen var jeg så heldig å finne i fryseren, rester etter høst da vi hadde fiskepinner med sursøt saus. Alternativt bruker man ferdig saus fra glass eller pose.

Til 2 personer:
1,5 dl fullkornsris (til hverdags)
350 g biffstrimler (eller annet kjøtt)
1/2 løk
10 cm purre
1 stilk stangselleri
1 liten hjertesalat
2 store sjampinjong
en håndfull aspargesbønner
1/4 grønn paprika
1 stor gulrot (trengs ikke skrelles)
1/4 brokkoli
Sursøt saus

Begynn med å koke ris. Varm litt matolje i woken og tilsett kjøttet. Stek hurtig på sterk varme. Ha i en skål og sett til side.

Grønnsaker strimles eller skjæres i tynne skiver. Brokkoli deles i små buketter. På aspargesbønnene fjernes bare endene og eventuelt tråden hvis den er tykk. Varm matolje i woken og stek grønnsaker på sterk varme mens man rører hele tiden. Skru ned varmen hvis det begynner å svi. Stek i ca 10 min. Ha i sursøt saus og varm opp. Ha til slutt i ris og kjøtt, og smak til med salt og pepper!! Et luksuriøst hverdagsmåltid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar