Søk i denne bloggen

lørdag 10. desember 2011

Sirupsnipper til farmor

Min elskede gamle farmor er selveste julesymbolet for meg. Hun lagde jul til familien hvert eneste år, og frem til jeg var over 20 tilbrakte jeg hver eneste julaften i hennes hus, og en god del etter det også. Da hun fylte 80 for 2 år siden bestemte hun selv at nok er nok, og lot andre lage jul for seg. I år ville hun heller ikke bake julekaker; dårlige ben skal ikke stå på kjøkkenet i julestria, men legges på en krakk!


Og så er det vår tur til å gjøre gjengjeld, og en del av julebaksten min i år er til henne. Jeg vet hun er veldig glad i sirupsnipper, og jeg pleier ofte selv å lage sirupsnitter i stedet for pepperkaker til jul. Dette er en en kjempegod oppskrift som farmor har etter sin mor.

150 g sirup
150 g sukker
1,5 dl kremfløte
100 g margarin
450 g hvetemel
1/4 ts pepper
1/4 ts ingefær
1/4 ts anis
1/4 ts kanel
3/4 ts hjortetakksalt (samme som hornsalt)
3/4 ts natron
mandler til pynt

Kok opp sirup, sukker og kremfløte. Ha i margarin og avkjøl til blandingen er lunken. Sikt i hvetemel og krydder, hjortetakksalt og natron. La deigen stå kjølig til neste dag.

Kjevle deigen tynn. Skjær snitter med et pizzahjul eller snittehjul. Legg på smurt plate eller bakepapir. Skåld mandler og del i to. Legg en halv mandel med snittflaten ned i midten av hver snipp.


Stekes i forvarmet ovn på 180 grader i 5 min. La avkjøle litt på platen først og siden på rist.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar