Søk i denne bloggen

fredag 2. desember 2011

Laks med pasta i tomatsaus

Innimellom all julematen er det deilig med litt enkel og lett mat som laks og pasta. Jeg er veldig glad i laks og spiser den i alle typer variasjon og med hva det skulle være til. Denne laksesiden kjøpte jeg ferdig marinert med hvitløk og urter. Kjempegod smak som allikevel lar laks være laks. Marinere selv er også mulig. La ligge i marinade natten over og bak i ovn. Jeg pleier å dekke til med lokk eller folie og steke på varmluft, 175 grader, i 20 min. Pleier å bli perfekt.



Pasta i tomatsaus til 4 personer:
500 g pasta
2 kg tomater
1 løk
1 fedd hvitløk
1,5 dl tørr hvitvin
1 squash
Italienske urter
Salt og pepper
Hakket, fersk persille

Revet parmesanost

Kok pasta i godt saltet vann etter anvisning på pakken. Fjern stammen fra tomatene og skjær i 4-8 biter. Kjør i blender til en jevn saus.

Finhakk løk og press hvitløk. Skjær squash i små terninger. Fres løk og hvitløk i olivenolje og ha etter hvert i squash. La surre på middels varme i 5-10 min. Ha over hvitvin og la dampe inn. Ha over tomatsaus og italienske urter som oregano, basilikum og merian. La koke i 10 min. Smak til med salt og pepper. Bland i avrent, kokt pasta og varm opp. Bland til slutt i fersk persille.

Server ved siden av laksen med revet parmesan på toppen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar