Søk i denne bloggen

tirsdag 27. desember 2011

Julete browniesmuffins



Jeg er like tussete etter muffinsformer som jeg er etter servietter. Temmelig unødvendig å ha i alle mulige former og farmer, men du, så gøy det er. Små gleder :-) Derfor ble det julemuffinsformer en dag jeg var og handlet. Da måtte vi lage julete muffins i romjulen! Valgte en oppskrift på browniesmuffins fra boken Cupcakes av Paul Løwe (2011).


Jeg lagde bare en tredjedels porsjon og fikk akkurat fem muffins. Perfekt for oss!

120 g mørk sjokolade, min. 70 %
120 g smør eller margarin
3 dl sukker
3 egg, romtempererte
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
2 dl grovhakkede valnøtter
3 dl kremfløte

Hakk sjokoladen og smelt den sammen med smør på svak varme. Hell over i en bakebolle og tilsett sukker. Tilsett eggene et av gangen. Visp godt mellom hvert egg. Ha i mel, bakepulver og vaniljesukker og bland til en jevn røre.

Fyll muffinsformer 2/3 opp. Stekes på 180 grader i ca 12 min. Kakene skal akkurat være stekte rundt kantene, men kan gjerne være litt klissete inni.

Pisk kremfløte med 1-2 ts sukker. Pynt på toppen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar